۲۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۱۳
کد خبر: 80418880
T T
۰ نفر
اردوغان تلويحا از حمايت غرب از حملات رژيم صهيونسيتي به غزه انتقادكرد

آنكارا - 'رجب طيب اردوغان' نخست وزير تركيه تلويحا از كشورهاي غربي به خاطر حمايت از حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه انتقاد كرد.

به گزارش ایرنا، اردوغان امروز(شنبه) پیش از سفر به مصر در گفت وگو با خبرنگاران در فرودگاه آنكارا با تاكید بر اینكه رژیم صهیونیستی آتش بس در نوار غزه را نقض كرده است و پس از آن فلسطینی ها به مقابله به مثل پرداختند، گفت، این، بازی اسراییل در آستانه انتخابات است.

وی با انتقاد تلویحی از مواضع كشورهای غربی در حمایت از حملات اسراییل به نوارغزه گفت، كشورهای غربی همچنان از اسراییل دفاع می كنند و این در حالی است كه در حملات این رژیم به نوار غزه تاكنون بیش از 40 تن از مردم فلسطین كشته شد و حملات همچنان ادامه دارد.

نخست وزیر تركیه با بیان این مطلب كه جنبش مقاومت فلسطین (حماس) اعلام كردكه آتش بس را می پذیرد ولی كشور تضمین كننده آتش بس باید مشخص شود، افزود، اگر آمریكا ضمانت اجرایی برای آتش بس بدهد و به اسراییل در این زمینه فشار آورد امكان برقراری آتش بس میسر خواهد شد.

اردوغان با اشاره به تماس تلفنی خود با 'باراك اوباما' و 'ولادیمیر پوتین' روسای جمهوری آمریكا و روسیه گفت، در این مكالمات تلفنی، خواستار برقراری آتش بس در نوار غزه شد.

وی سفر خود به مصر را مهم ارزیابی و نسبت به نتایج این سفر ابراز امیدواری كرد.

اردوغان گفت، حمایت های تركیه از مصر در روند برقراری دمكراسی و اجرای اصلاحات در این كشور ادامه خواهد داشت و تركیه آنچه را كه در توان داشته باشد برای حل مسایل موجود در مصر بكار خواهد برد.

به گفته اردوغان، حركت مشترك مصر و تركیه و همبستگی دو كشور در روند صلح منطقه ای نیز بسیار مهم است.

هشت نفر از وزیران كابینه این كشور، برخی از نمایندگان مجلس و یك گروه بزرگ از تجار و صاحبان صنایع تركیه اردوغان را در سفر به مصر همراهی می كنند.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته اردوغان در فرودگاه قاهره مورد استقبال رسمی همتای مصری خود قرار می گیرد و با 'محمد مرسی' رییس جمهوری مصر دیدار می كند.

اردوغان همچنین در دانشگاه قاهره سخنرانی خواهد كرد. در این سفر، نشست شورای عالی همكاری های استراتژیك تركیه و مصر به ریاست مشترك اردوغان و مرسی برگزار می شود.

اردوغان همچنین قرار است با 'نبیل العربی' دبیركل اتحادیه عرب دیدار كند.

خاورم ** 2012 ** 230** 1088

سرخط اخبار جهان