گناباد از نظر سرانه ميزان فضاي كتابخانه اي و نسبت تعداد كتاب مقام نخست خراسان رضوي را داراست

گناباد- رييس اداره كتابخانه هاي عمومي گناباد گفت:اين شهرستان از نظر سرانه ميزان فضاي كتابخانه اي و نسبت تعداد كتاب به جمعيت، مقام نخست خراسان رضوي را داراست.

به گزارش ایرنا ، 'احمد مظلوم' روز چهارشنبه در آیین جشن كتاب این شهرستان در دبیرستان شاهد 'ریحانه النبی' افزود:مطابق سند چشم انداز 1404 به ازای هر 100 نفر باید هشت متر مربع كتابخانه عمومی وجود داشته باشد در حالی كه هم اكنون در گناباد به ازای هر 100 نفر 9 متر و73 سانتیمتر مربع كتابخانه عمومی وجود دارد و این شهرستان به این لحاظ رتبه اول را در خراسان رضوی به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به تجهیز كتابخانه های عمومی این شهرستان به 103 هزار عنوان كتاب، گفت: در زمینه نسبت تعداد كتاب به جمعیت نیز در استان جایگاه نخست از آن شهرستان گناباد است.

او با اشاره به فعالیت هشت كتابخانه عمومی و یك كتابخانه مشاركتی درشهرستان گناباد، افزود : این كتابخانه ها در فضایی به مساحت پنج هزار و 430 متر مربع در اختیار علاقمندان به كتاب و كتابخوانی است.

این مسوول از مراحل ساخت چهار كتابخانه عمومی دیگر در روستا های 'بیلند، روشناوند و دلویی' و نیز منطقه نوغاب شهر گناباد خبر داد.

مظلوم گفت: كتابخانه روستای هفت هزار نفری بیلند بزودی تجهیز و تحویل می شود، ساخت كتابخانه روشناوند نیز آغاز شده و كتابخانه دلویی نیز هم اكنون در مرحله واگذاری زمین قرار دارد ساخت كتابخانه منطقه نوغاب نیز با 50 درصد پیشرفت در حال اجراست.

وی با اشاره به اتصال پنج كتابخانه عمومی این شهرستان به سامانه اینترنت پرسرعت و شبكه كتابخانه های عمومی كشور، افزود : كتابخانه های عمومی گناباد به لحاظ آمار مراجعان، رتبه چهارم را در بین كتابخانه های عمومی استان دارد.

وی ساخت كتابخانه مركزی این شهرستان را اولویت كنونی اداره كتابخانه های عمومی گناباد دانست و از مسوولان خواست در این زمینه از این اداره حمایت كنند.

او پذیرش عضویت رایگان در كتابخانه های این شهرستان در 28 آبان ماه جاری، بازدید دانش آموزان مدارس و مهد كودكها از كتابخانه ها و بخشش جرایم دیركرد تحویل كتاب را از برنامه های این اداره در هفته كتاب و كتابخوانی عنوان كرد.

در پایان این مراسم از دكتر 'محمود پناهی شهری'عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گناباد به علت تالیف چهار جلد كتاب علمی به عنوان مولف برتر حوزه دانشگاهی و از 'حسن ذوالفقاری' به خاطر تالیف شش جلد كتاب درحوزه جهاد و شهادت به عنوان مولف برتر این بخش تجلیل شد.

تجلیل از 9 كتابدار نمونه ، برگزار كنندگان نمایشگاهها و ایستگاههای سیار مطالعه ،30 نفر از فعال ترین اعضای كتابخانه های عمومی و دو خانواده نمونه كتابخوان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

در این آیین همچنین از رییس كمیته امداد گناباد برای اهدای بیش از سه هزار و 500 جلد كتاب به كتابخانه عمومی این شهرستان قدردانی شد.

1922/659

سرخط اخبار استان‌ها