۱۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۱۲
کد خبر: 80395203
T T
۰ نفر

كدهاي معاملاتي فاقد شناسه ملي مسدود شد

۱۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۱۲
کد خبر: 80395203
كدهاي معاملاتي فاقد شناسه ملي مسدود شد

تهران- دبير كميته مبارزه با پولشويي سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گفت: نظارت و پيگيري دستورالعمل هاي ابلاغ شده و تهيه چك ليست هاي نظارتي، در دستور كار كميته مبارزه با پولشويي قرار دارد و مسدود كردن كدهاي معاملاتي فاقد شماره ملي از اين دسته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)،'روح الله نجفی' افزود: پولشویی فرایندی است كه پول نامشروع وارد چرخه ای شده و به پول تمیز تبدیل می شود.

وی ادامه داد: به عبارت ساده تر، پولشویی تبدیل پول كثیف به پول تمیز است كه در همه بازارهای مالی یا ارگان ها مانند بازار پولی، گمرك، ثبت اسناد و سایر ارگان ها ممكن است، رخ دهد.

وی افزود: درآمدهایی كه ناشی از فعالیت های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، اسلحه، انسان یا فعالیت هایی همچون ربا و ... است وارد چرخه شده و به پول تمیز تبدیل می شود كه این فرایند همان پولشویی است.

وی در خصوص آخرین اقدامات سازمان بورس در خصوص اجرای دستورالعمل های مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه گفت: تاكنون 6 دستورالعمل در سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین شده كه در سال 91 به تمام ارگان های زیرمجموعه ابلاغ شده است، همچنین دو بخشنامه نیز در این زمینه تنظیم شد.

نجفی خاطرنشان كرد: نخستین بخشنامه تحت عنوان ضوابط اعطای مجوز معامله اوراق بهادار متقاضی سرمایه گذارخارجی تنظیم شد . این بخشنامه همان دستورالعمل شناسایی مشتریان خارجی بود. در عین حال، ضوابط اعطای مجوز هم داشتیم كه در قالب یك مجموعه تحت عنوان ضوابط اعطای مجوز معامله اوراق بهادار متقاضی سرمایه گذار خارجی ارایه شد كه در آن مقررات مبارزه با پولشویی دیده شده است.

وی با اشاره به اینكه مورد بعدی ضوابط اخذ اطلاعات از مشتریان در معرض ریسك بیشتر است، افزود: بر همین اساس مشتریان در بازار دسته بندی شدند و مقرر شد از آنهایی كه در معرض ریسك بیشتر قرار دارند، اطلاعات بیشتری اخذ شود و شناسایی بیشتر و دقیق تری هم نسبت به این مشتریان صورت بگیرد.

دبیر كمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینكه مورد بعدی استقرار واحدهای مبارزه با پولشویی در اشخاص تحت نظارت است، ابراز داشت: اقدام دیگر هم مسدود كردن كدهای معاملاتی فاقد شماره ملی بود. در همین راستا بخشنامه ای ابلاغ شد تا كد معاملاتی اشخاصی كه كد یا شناسه ملی ندارند، مسدود شود.

وی تاكید كرد: قصد داریم در آینده در مورد كدهای معاملاتی كه فاقد كدپستی هستند نیز همین كار صورت بگیرد. به علاوه اقدام بعدی كه توسط سازمان انجام شده، تطبیق مقررات و فرم ها با قوانین مبارزه با پولشویی است. یعنی فرم ها بازبینی شد و مقررات مبارزه با پولشویی درآن فرم ها و مقررات وارد شد.

نجفی برقراری ارتباط با سامانه احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی را از دیگر اقدامات این كمیته اعلام كرد و گفت: این سامانه در وزارت اقتصاد مستقر است و در این سامانه اطلاعات هویتی اشخاص بررسی می شود. همچنین سامانه ای مستقر شده كه با اشخاص تحت نظارت در ارتباط هستیم و معاملات مشكوك برای سازمان بورس ارسال می شود و متعاقب آن سازمان نیز به وزارت اقتصاد اطلاع رسانی می كند.

وی اظهار داشت : موضوع منشا سرمایه در زمان تاسیس، پذیره نویسی یا افزایش سرمایه در دبیرخانه كمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس در حال بررسی است. به علاوه لینكی در سایت سازمان بورس تعبیه شده با عنوان لینك 'مبارزه با پولشویی' كه در آن آخرین مقررات، مقالات و اخبار در خصوص پولشویی وجود دارد.



**اقدامات آینده و برنامه های در دستور كار

دبیر كمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت و پیگیری این موارد و همچنین تهیه چك لیست های نظارتی را از برنامه هایی اعلام كرد كه در دستور كار كمیته قرار دارد.

وی با اشاره به اینكه راه اندازی واحدهای مبارزه با پولشویی یكی از برنامه ها و اهداف اصلی این كمیته در سال جاری است، گفت: به همین منظور مكاتبه ای با اشخاص تحت نظارت صورت گرفته است و مقرر شد طبق مقررات، تمام شركت ها یك واحد مبارزه با پولشویی راه اندازی كرده و نماینده خود را به سازمان بورس معرفی كنند كه این كار در حال حاضر انجام شده است.

نجفی تصریح كرد: پیرو آن هم یك دوره آموزشی برای این افراد برگزار و همچنین یك نرم افزار خودآموز در این زمینه تهیه شد كه در اختیار این افراد قرار می گیرد. در عین حال، این افراد باید آموزش های لازم را به كاركنان خود بدهند.

وی با بیان اینكه موارد این سه موضوع در سال جاری در خصوص استقرار واحدهای مبارزه با پولشویی در اشخاص تحت نظارت انجام شده، ابراز امیدواری كرد كه در آینده چك لیست ها در اختیار این افراد قرار بگیرد تا نظارت آنها دقیق تر باشد.

وی در پایان یادآور شد: دستورالعمل جدید معاملات عمده هم با مقررات مبارزه با پولشویی تطبیق داده شده است. همچنین بررسی منشا سرمایه و شناسایی كامل مشتریان كه در معاملات شركت می كنند نیز در این مقررات لحاظ شده است.

اقتصام(1)** 9141 **1561

سرخط اخبار اقتصاد