۲۶ مهر ۱۳۹۱، ۸:۲۸
کد خبر: 80374139
T T
۰ نفر
روشي نوين براي استحصال فلز ليتيوم از منابع در كشور ابداع شد

تهران - براي نخستين بار در جهان محققان و متخصصان سازمان زمين شناسي كشور روشي نوين براي استحصال فلز ليتيوم از منابع شورابه اي ابداع كردند.

'محمدرضا برزگری' مجری طرح 'استحصال لیتیوم از ذخایر شورابه ای' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در این روش كه روشی نوین و برای اولین بار در دنیاست، فلز لیتیوم در حد خالص ترین عیار یعنی 97/99 درصد از منابع شورابه ای استخراج شده است. این روش در مقیاس آزمایشگاهی و پایه نتایج خوبی داشته و مطالعات آن در حال تكمیل است.

لیتیوم یكی از پر كاربردترین فلزات در صنایع مختلف از جمله پزشكی، داروسازی، الكترونیك، صنایع نظامی، خنك كننده های راكتورهای هسته ای، صنایع سرامیك، شیشه و آلیاژهای هوا فضاست.

فلز لیتیوم به دلیل سبكی خاص آن، در صنعت هوا فضا كاربرد زیادی دارد و از طرفی هم در تولید باتری های ذخیره كننده انرژی هم از آن به فراوانی استفاده می شود.

برزگری در توضیح روش جدیدی ابداعی گفت: این فرایند به روشی دیگر فقط در اختیار پنج كشور دنیاست و ما توانستیم روشی جدید تر و با خلوص بالاتری ابداع كنیم؛ به عنوان مثال كشوری مانند آلمان فاقد منابع لیتیوم است. اما كربنات لیتیوم را مانند نمك لیتیوم از شیلی وارد و خالص سازی می كند.

وی تاكید كرد اما روشی كه ما ابداع كردیم كاملا جدید و دارای توان بالای رقابتی با روش های پر هزینه موجود است و از آنجا كه كاملا بومی است، همه تجهیزات مورد نیاز آن در داخل كشور قابل تهیه است.

وی ادامه داد: در مرحله اول اجرای این طرح بر روی منابع شورابه ای اجرا شد. اما در صدد گسترش آن به منابع دیگر هستیم. همچنین یافتن منابعی كه دارای لیتیوم هستند، جزو برنامه های سازمان زمین شناسی است.

مجری طرح 'استحصال لیتیوم از ذخایر شورابه ای' گفت: منابع لیتیوم به طور كلی به سه دسته تقسیم می شود كه منابع شورابه ای یكی از آنهاست، این فلز مانند نمك داخل این آبها حل است و با توجه به حد اشباع پایینی كه دارد، به صورت محلول در محیط شوره زارهایی كه پتانسیل این فلز در آنها وجود دارد، موجود است كه می توان با این فرایند آن را استحصال كرد.

وی افزود: سازمان زمین شناسی برای اولین بار این طرح را روی پهنه نمكی كشور بولیوی آغاز كرد و مطالعات خود را بر روی 80 لیتر شورابه از این پهنه كه بزرگترین پهنه نمكی دنیاست اجرا كرد و بعد از آن مطالعات روی پهنه های نمكی ایران آغاز شد.

برزگری اظهار داشت: البته تاكنون طرح اكتشافی تفصیلی روی شورابه های كشورمان مبنی بر این كه فلز لیتیوم در آنها موجود است یا نه اجرا نشده، اما سازمان زمین شناسی اولویت ویژه ای برای این كار قرار داده است.

وی به آخرین مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر احداث و تاسیس كارخانه لیتیوم با مشاركت بخش خصوصی اشاره كرد و گفت: با توجه به این مصوبه، اهمیت این فلز افزایش یافته و در اولویت كارهای اكتشافی سازمان زمین شناسی قرار گرفته است و بر این اساس اولین مركز مطالعات فرآوری فلزات استراتژیك در مركز پژوهش های كاربردی سازمان زمین شناسی در كرج راه اندازی شد.

برزگری افزود: وظیفه این مركز مطالعه بر روی سه گروه اصلی فلزات شامل فلزات سبك كه مهمترین آن لیتیوم است، فلزات ارزشمند مانند طلا و نقره و فلزات نادر خاكی است كه مطالعه بر روی فلز لیتیوم اولین پروژه این مركز بود كه در كمتر از دو سال اجرا شد.

علمی **9014**1544
۰ نفر