۱۱ مهر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۵
کد خبر: 80351280
T T
۰ نفر
تاكنون موردي از ابتلا به بيماري وبا در استان كرمانشاه گزارش نشده است

كرمانشاه - مسوول بيماري هاي واگير مركز بهداشت استان كرمانشاه با اشاره به شيوع اخير بيماري وبا در اقليم كردستان عراق گفت: تا امروز موردي از ابتلا به اين بيماري در كرمانشاه كه استان همسايه اين اقليم است، گزارش نشده است.

دكتر حسین بیگلری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شیوع این بیماری در عراق، استان های همسایه این كشور از جمله كردستان و كرمانشاه ، باید بیش از گذشته در مقابل ابتلا به این بیماری هوشیار باشند.

وی با اشاره به برپایی پستهای قرنطینه بهداشتی در مناطق مرزی كشور مانند خسروی، گفت: در این پایگاه، دفتركهای آموزشی و به زبان های فارسی، عربی و كردی برای آگاهی بیشتر عراقی هایی كه به مرز می‌آیند بخصوص رانندگان وسایل نقلیه تهیه شده است.

این پزشك كرمانشاهی تاكید كرد: با توجه به برقراری پرواز مستقیم از كرمانشاه به سلیمانیه عراق و وجود رفت و آمد بین این دو استان، رعایت نكردن موازین بهداشتی احتمال شیوع وبا در استان كرمانشاه را دو چندان می كند.

بیگلری گفت: برای پیشگیری از شیوع این بیماری، رعایت نكات بهداشتی و اطلاع رسانی اهمیت فراوانی دارد.

وی در ادامه ابتدای تابستان و ابتدای پاییز را دو قله اوج این بیماری خواند و گفت: وبا جزء بیماریهای منتقله از طریق آب و غذاست كه رعایت نكات بهداشتی توسط افراد تا حدود زیادی مانع از ابتلا به آن می شود.

بیگلری مهم ترین اقدامات در بیماری وبا را شامل اقدامات پیشگیری به صورت ضدعفونی كردن و انگل زدایی سبزیجات و میوه جات بعد از شستشو با آب آشامیدنی و استفاده از محلول پركلرین یا مایع ظرفشویی و جدا كردن قسمتهای فاسد سبزیجات ذكر كرد.

وی همچنین اجتناب از خرید مواد غذایی از دست فروشها و خودداری از شنا كردن در بركه ها و آبهای راكد اطراف شهرها، دقت در رعایت موازین بهداشتی هنگام شنا در استخرها، توجه به خرید یخ از اماكن مورد تایید مقامات بهداشتی و نگهداری موادغذایی بلافاصله بعد از طبخ در صورت عدم مصرف در یخچال را از دیگر موارد پیشگیری از بیماری وبا عنوان كرد.

بیگلری گفت: افراد در صورت بروز اسهال آبكی بدون علایم بارز، تب، استفراغ و درد شكم حتما به فكر احتمال بیماری وبا باشند و به پزشك یا مراكز درمانی مراجعه كنند.

وی تصریح كرد: چون بیماری بیشتر از طریق آب آلوده شیوع می‌یابد افراد سعی كنند برای نوشیدن آب، شستشوی ظروف و خوردن سبزیجات از آب لوله كشی كلردار استفاده كنند در غیراین صورت آب را بجوشانند و پس از سرد شدن مصرف كنند.

وی تاكید كرد: همچنین بایستی سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پركلرین گندزدایی و پس از شستن با آب سالم مصرف كرد، ضمن آنكه از خوردن ماهی خام یا كم پخته كه از آب آلوده گرفته شده، باید اجتناب شود.

بیگلری با تاكید بر این كه در صورت تایید تشخیص بیماری وبا، فرد باید تحت درمان مناسب آنتی بیوتیكی برای جلوگیری از ناقل بودن و سرایت بیماری به دیگران قرار بگیرد افزود: اولین اقدام درمانی در بیماران مبتلا به وبا (التور) جبران سریع آب و الكترولیت های از دست رفته بدن ،درمان سریع آنتی بیوتیك و خودداری از مصرف خودسرانه داروهای ضد اسهال است.

وی در ادامه گفت: معمولا مسافران می توانند این بیماری را به سرعت به مواد دیگر منتقل كنند بنابراین شستشوی مكرر دست با آب و صابون و توجه به بهداشت عمومی و محیط بخصوص در دستشویی ها حایز اهمیت است.

طبق اعلام مسوولان بهداشتی كردستان عراق، شمار مبتلایان به بیماری وبا در سلیمانیه از 20 به 80 مورد در روزهای اخیر افزایش یافته و تاكنون 100 نفر دیگر مشكوك به این بیماری نیز به بیمارستان های منطقه مراجعه كرده اند.ك/3

7450/567/ 1645
۰ نفر