۱۲ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۳۳
کد خبر: 80304699
T T
۰ نفر

رقابت اوراق اختيار فروش تبعي با اوراق مشاركت

۱۲ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۳۳
کد خبر: 80304699
رقابت اوراق اختيار فروش تبعي با اوراق مشاركت

تهران - رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بازار سرمايه به دنبال آن هستيم تا اوراق اختيار فروش تبعي قابليت رقابت با اوراق مشاركت را داشته باشد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، 'علی صالح آبادی' افزود: با به كار گیری ابزار اوراق اختیار فروش تبعی سهام، دیگر سهامداران خرد با نوسانات كوتاه مدت و مقطعی از بورس خارج نمی شوند.

وی با اشاره به این كه معامله اوراق اختیار فروش تبعی از یك سو به نفع سهامدار عمده است، تصریح كرد: از سوی دیگر این ابزار جدید مزایای زیادی برای سهامداران خرد دارد.

سخنگوی سازمان بورس در تشریح مزایای اوراق اختیار فروش تبعی برای سهامداران خرد خاطر نشان كرد: با توجه به این كه سهامداران خرد همواره نگران افت قیمت سهامشان در تالار شیشه ای هستند ورود این ابزار جدید مالی به تالار موجب می شود تا نگرانی از ریسك سرمایه گذاری در بورس تهران كاهش یابد.

صالح آبادی با تاكید بر این كه سهامداران عمده بر اساس توانایی رشد قیمت سهامشان در آینده قیمت سهام را برای یك سال بعد پیش بینی می كنند، خاطر نشان كرد: بر این اساس دیگر سهامداران خرد با نوسانات كوتاه مدت و مقطعی از بورس خارج نمی شوند.

رییس سازمان بورس با تاكید بر این كه سود در نظر گرفته شده برای این اوراق بالغ بر 20 درصد معادل سود اوراق مشاركت است، خاطر نشان كرد: بر این اساس اگر قیمت سهام بیشتر از میزان پیش بینی شده افزایش بیابد سهامداران خرد می توانند سهامشان را در بازار به فروش برسانند.

وی با تاكید بر این كه چنین توانمندی یك مزیت مثبت برای سهامداران است، تصریح كرد: از سوی دیگر در شرایط نوسانی بازار سرمایه سهامداران عمده دیگر برای حمایت از سهم لازم نیست كه میزان سهامشان را در بازار سرمایه افزایش دهند.

صالح آبادی اظهار داشت: در شرایطی كه بازار سرمایه با افت قیمت ها مواجه می شود، دیگر عرضه های سنگین برای سهام شركت ها انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به ساز و كار اوراق اختیار فروش تبعی خاطر نشان كرد: با توجه به ساز و كارهایی كه این ابزار در تالار شیشه ای دارد، سهامداران عمده می توانند سهامشان را در یك قیمت خاص بیمه كرده و ریسك سرمایه گذاریشان را در بازار سرمایه كاهش دهند.

رییس سازمان بورس با تاكید بر این كه این ابزار معاملاتی نمونه خارجی در بورس های بین المللی دارد، تصریح كرد: با این وجود تفاوت عمده پوت آپشن و اوراق اختیار فروش این است كه پوت آپشن هم كه مانند برگه های سهام است در بورس قابل معامله است اما این اوراق قابلیت معامله در تالار شیشه ای را ندارند.

وی در خصوص دلیل عدم معامله اوراق اختیار فروش در بازار سرمایه خاطر نشان كرد: اگر این اوراق هم در بورس تهران مجددا و بعد از واگذاری از سوی سهامدار عمده به سهامداران خرد قابلیت معامله پیدا كند امكان سفته بازی در بورس تهران به وجود می آید به این ترتیب، نقش بیمه ای این ابزار جدید در بازار حذف می شود.

اقتصام** 9141/1594

سرخط اخبار اقتصاد