۱۰ شهریور ۱۳۹۱، ۲۰:۱۸
کد خبر: 80302352
T T
۰ نفر
سفردوره اي كلينتون به آسيا اقيانوسيه براي مقابله با نفوذ فزاينده چين

تهران - 'هيلاري كلينتون'، وزير امور خارجه آمريكا، از روز چهارشنبه گذشته سفر دوره اي يازده روزه خود به منطقه آسيا- اقيانوسيه را به منظور مقابله با نفوذ فزاينده چين در اين منطقه و مناقشات درياي چين جنوبي آغاز كرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از راراتونگا (مهم ترین جزیره از مجمع جزایر 'كوك') هیلاری كلینتون در اولین توقف در سفر دوره ای یازده روزه خود به منطقه اقیانوسیه برای شركت درهمایش سالانه جزایر اقیانوسیه متشكل از استرالیا، نیوزیلند و 14 كشور دیگر از كشورهای جزایر جنوبی اقیانوس آرام وارد جزایر كوك شد.

هیاتی متشكل از مقامات بلند پایه دولت آمریكا كلینتون را در این سفر دوره ای به برونئی، تیمور شرقی، چین، اندونزی و روسیه همراهی می كنند.

بر اساس گزارش دیگری از خبرگزاری رویترز، كلینتون بعد از جزایر كوك به اندونزی می رود كه دبیركلی انجمن ملل آسیای جنوب شرقی موسوم به آسه آن را در اختیار دارد. سازمانی كه اعضای آن بر سر شیوه تعامل با گسترش چین و ادعاهای هر یك از طرفین برای مالكیت جزایر در دریای چین جنوبی با یكدیگر اختلاف نظر دارند.

نشست سران كشورهای منطقه در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) برای حل مناقشات مرزی بی نتیجه بود و انتظار می رود كلینتون برای دست یافتن به راه های مشتركی به منظور تنظیم چارچوب مذاكرات بین چین و مقامات كشورهای ژاپن و فیلیپین به عنوان متحدان واشنگتن تلاش كند.

كلینتون بعد از اندونزی به چین خواهد رفت و گفته می شود رایزنی در خصوص موضوعاتی چون مسائل دریای چین جنوبی، ناآرامی های سوریه، برنامه هسته ای ایران و كره شمالی از محوری ترین موضوعات در ملاقات وی با مقامات پكن خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریكا بعد از چین به تیمور شرقی و برونئی سفر كرده و سپس برای شركت در نشست كشورهای حاشیه اقیانوس آرام موسوم به 'اپك' به 'ولادیووستوك' روسیه می رود تا به نیابت از 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا، در همایش سازمان همكاری‌ های اقتصادی آسیا–اقیانوسیه حاضر شود، مساله امنیت غذایی و داد و ستد از موضوعاتی است كه انتظار می رود در این نشست مطرح شود.

مترجمام**9157**‌1506

سرخط اخبار جهان