۸ شهریور ۱۳۹۱، ۱۴:۵۸
کد خبر: 80298796
T T
۰ نفر
دومين سفر صدراعظم آلمان به چين با هدف جلب حمايت براي فرار از بحران

برلين - صدر اعظم آلمان براي دومين بار طي يك سال،چهارشنبه شب با هدف جلب حمايت دومين قدرت اقتصادي جهان براي فرار از مهلكه بحران پولي يورو، راهي پكن مي شود.

به گزارش ایرنا،دومین نشست دولت های آلمان و چین به ریاست 'آنگلا مركل' و 'هو جین تائو' روز پنجشنبه در پكن برگزار می شود و مركل در دومین سفر امسال خود و ششمین سفر از زمان روی كار آمدن به عنوان صدر اعظم آلمان، چشم به جلب حمایت اقتصادی و سیاسی چینی ها دارد.

نشست دولت های دو كشور درحالی قرار است فردا در پكن انجام شود كه چینی ها خود را برای انتقال قدرت سیاسی در سطوح عالی این كشور آماده می كنند و به همین منظور مركل دیدار با گزینه های جانشینی رییس جمهور و نخست وزیر چین را نیز در برنامه های سفر سه روزه خود به این كشور، گنجانده است.

به گفته محافل دولتی آلمان،سفر مركل به پكن نشان دهنده اهمیت جایگاه این كشور درحوزه همكاری های اقتصادی دو كشور است و ضروری است كه دولتمردان آلمانی خود را برای تغییرات آتی در دولت چین آماده كنند و برنامه ریزی های لازم را داشته باشند.

وضعیت داخلی چین در شرایط فعلی و دورنمای آن بعد از انجام تغییرات سیاسی این كشور از نظر اقتصادی و اجتماعی،رابطه اتحادیه اروپا با این كشور، بحران اقتصادی یورو،تحولات امنیتی سیاسی در آسیای شرقی، افغانستان،بحران سوریه،برنامه هسته ای ایران و جلب حمایت پكن از سیاست های گروه 1 + 5 در این زمینه از جمله موضوعات قابل طرح در این سفر عنوان شده است.

در رابطه با تلاش آلمان برای مقابله با بحران یورو،برلین نقش مهمی برای چین قائل است زیرا پكن با اختصاص 43 میلیارد دلار اعتبار به صندوق بین المللی پول،جایگاه بسیار مهمی در این نهاد بین المللی اقتصادی داشته و از ناظران اصلی تروئیكای اقتصادی اروپا در رابطه با به نتیجه رسیدن اصلاحات اقتصادی یونان به عنوان كشور بحران زده اروپایی است.

مقام های آلمان همچنین به این موضوع مهم توجه دارند كه برای قانع كردن چین درسرمایه گذاری بیشتر در اروپا بایداعتماد این كشور به توانمندی منطقه واحد پولی یورو احیا شود با توجه باینكه مقام های پكن بارها علاقمندی خود را برای تقویت و باقی ماندن واحد پولی یورو در اروپا اعلام كرده اند.

محافل سیاسی در آلمان بر این عقیده هستند كه خرید مستقیم اوراق قرضه اروپایی از دولت های اسپانیا و ایتالیا می تواند برای چینی ها منافع زیادی به همراه داشته باشد.

براساس اعلام دولت آلمان، موضوع سوریه نیز یكی از محورهای اصلی و مهم مذاكرات مركل با هوجین تائو خواهد بود و دولتمردان آلمانی امیدوار به كسب توافق های بیشتر با چینی ها در این زمینه و بویژه كمك به آوارگان سوری هستند.

براساس اطلاعات اعلام شده،صدراعظم آلمان در سفربه چین كه سومین شریك عمده تجاری این كشور است،علاوه بر پنج وزیر،مقام های اقتصادی كشورش را به همراه خواهد داشت تا در كنار مذاكرات اقتصادی، قراردادهای همكاری جدیدی به امضا رسانند.

'گیدو وستروله'،وزیر امورخارجه، 'ولفگانگ شویبله'، وزیر دارایی، 'فیلیپ روسلر' ، قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد، و وزیران راه و وزیر محیط زیست از اعضای دولت هستند كه مركل را در این سفر همراهی می كنند.

نخستین دور مذاكرات اقتصادی آلمان و چین كه در ماه ژوئن 2011 در برلین برگزار شد در این سفر پیگیری خواهد شد و اجرای توافقات آن در دستور كار هیات های اقتصادی دو كشور قرار دارد.

پس از ایالات متحده آمریكا،اتحادیه‌ اروپا مهم‌ترین شریك اقتصادی چین به‌شمار می‌رود و در میان كشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا، آلمان بیشترین مبادلات اقتصادی را با چین دارد.در سال‌های اخیر چین توانسته است پس از فرانسه و هلند،به سومین شریك اقتصادی آلمان تبدیل شود.حجم مبادلات تجاری دو كشور در سال 2011 بالغ بر 114 میلیارد یورو بوده است.

اروپام** 2051** 1701

سرخط اخبار جهان