۱۷ مرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۱۲
کد خبر: 80265558
T T
۰ نفر
ركورد توليد برنج، جهان را از بحران غذا نجات داد

تهران - در شرايطي كه خشكسالي موجب ركورد زني بهاي ذرت و سويا شده است،‌ كشاورزان جهان در آستانه شكست ركورد توليد برنج هستند و تايلند هم ركورد ذخيره برنج طي پنج دهه اخير را شكسته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، وزارت بازرگانی تایلند اعلام كرد، این كشور كه ‌بزرگترین صادركننده برنج در جهان است، 11 میلیون تن برنج در ماه ژوییه (11 تیر تا 10 مرداد) از كشاورزان خریداری كرده كه این مقدار برای تامین برنج مورد نیاز شش واردكننده عمده جهان كافی است.

بر اساس پیش بینی وزارت كشاورزی آمریكا، در حالی كه كشاورزان ذرت كار جهان از آمریكا تا اكراین، با خشكسالی دست و پنجه نرم می كنند، پیش بینی می شود شالیزارها 1/1 میلیون تن بیش از سال گذشته محصول بدهند.

بلومبرگ با استفاده از نظرات 10 تحلیلگر پیش بینی كرد؛ قیمت پایه برنج سفید تایلند در پایان سال جاری میلادی 14 درصد كاهش یابد و به 480 دلار در هر تن برسد.

وزارت كشاورزی آمریكا همچنین پیش بینی كرد،‌ بهای محموله های اصلی كه نیاز نیمی از مردم جهان را تامین می كنند، 6/2 درصد افزایش یابد و در سال 2013-2012 ركورد بزند، زیرا كارشناسان بر این باورند كه تولید محصول برنج تایلند در سال آبی آینده كاهش خواهد یافت.

محصول برنج امسال كشاورزان جهان، كاهش ذخایر غلات كه در پنج سال اخیر بی سابقه بوده است را جبران می كند.

كاهش بهای برنج در سال جاری ممكن است از افزایش شاخص قیمت جهانی مواد غذایی جلوگیری كند.

'عبدالرضا عباسیان' اقتصاددان ارشد سازمان كشاورزی و خواروبار جهانی سازمان ملل (فائو) در رم گفت:‌ برنج، امسال جهان را از یك بحران غذایی نجات می دهد و در حال حاضر وضع ذخایر ذرت و گندم بسیار بد است و تكافوی نیاز جهان را نمی كند.

اقتصام**1063/1594
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد