۷ تیر ۱۳۹۱، ۱۲:۰۶
کد خبر: 80202820
T T
۰ نفر
شركت ملي نفتكش ايران در چند قدمي كسب جايگاه دوم جهان

تهران - شركت ملي نفتكش ايران در حال حاضر با ظرفيت ناوگان حدود 10 ميليون تن رده چهارم در ناوگان حمل نفت خام و فرآورده هاي نفتي جهان را در اختيار دارد و تا سال 2014 با رسيدن به ظرفيت حدود 18 ميليون تن،جايگاه دومي جهان را بدست خواهد آورد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تعداد كشتی های عملیاتی شركت ملی نفتكش درحال حاضر اعم از نفتكش های غول پیكر، سوئز ماكس، افراماكس، سوپر كاسپین ماكس، فرآورده بر و كشتی های ویژه حمل گاز مایع (ال پی جی) 46 فروند و به ظرفیت 10 میلیون و 677 هزار متریك تن است.

پس از خصوصی سازی شركت ملی نفتكش ایران، صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه كاركنان صنعت نفت، صندوق بازنشستگی كشوری، سازمان تامین اجتماعی و شركت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی كاركنان صنعت نفت سهامداران عمده آن شدند.

براساس استراتژی تدوین شده، با سرمایه‌گذاری‌های جدید به منظور گسترش حمل و نقل دریایی این شركت ، قرارداد ساخت 28 فروند كشتی به ظرفیت 7 میلیون و 269 هزار تن امضا شده و این كشتی ها در حال ساخت هستند كه با ورود این كشتی ها به ناوگان نفتكش ظرفیت حمل آن به 17 میلیون و 946 هزار متریك تن افزایش خواهد یافت.

شركت ملی نفتكش ایران كه در سال 1334 تاسیس شد، عملكرد درخشانی در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است و در دوران جنگ تحمیلی با تقدیم 151 شهید و پشت سر گذاشتن 200 حمله هوایی پرونده درخشانی در طول 8 سال دفاع مقدس از خود به جای گذاشت.

' عبدالصمد تعقل' رئیس امور برنامه ریزی شركت ملی نفتكش ایران ، چندی پیش به شبكه اطلاع رسانی نفت و انرژی گفت كه این شركت پس از دوران دفاع مقدس با توسعه ناوگان توانست ظرفیت خود را از یك میلیون تن به شش میلیون تن افزایش دهد و در حال حاضر با ظرفیت حدود 10 میلیون تن جایگاه چهارم ناوگان های حمل نفت خام و فرآورده های آن را در جهان داراست.

این شركت در سال 2011 میلادی از سوی موسسه دریایی لویدز جایزه كشتیرانی برتر جهان را به دست آورد و در 5 سال گذشته 12 جایزه بین المللی دریایی از موسسه های گوناگون دریایی دریافت كرده است.

درحالی كه كشورهای غربی گمان می برند كه اعمال تحریم، موتور رشد و توسعه صنعت نفت ایران را از كار می اندازد، شركت ملی نفتكش ایران قرارداد ساخت 12 نفتكش به ارزش یك میلیارد و 200 میلیون دلار را با شركت های چینی منعقد كرد و تعدادی از این كشتی ها بتدریج در سال جاری و تعدادی دیگر نیز در سال آینده وارد ناوگان حمل نفت خام و فرآورده های نفتی ایران خواهند شد.

ورود نفتكش های جدید به ناوگان شركت ملی نفتكش ایران سبب خواهد شد، مشتریان آسیایی نفت خام ایران به دریافت محموله های خود با نفتكش های ناوگان شركت ملی نفتكش ایران اتكا كنند.

براساس اطلاعات منتشره در پایگاه خبری شانا، 12 نفتكش غول پیكر سفارشی شركت ملی نفتكش ایران در مجموع قابلیت حمل 24میلیون بشكه نفت خام را دارند و با افزوده شدن این نفتكش ها به ناوگان شركت ملی نفتكش مجموع نفتكش های این شركت به 39 شناور می رسد.

این نفتكش ها به وسیله شركت كشتی سازی وایگائو كیائو شیب بلدینگ در بندر شانگهای چین و صنایع كشتی سازی دالیان مستقر در بندر دالیان ساخته می شوند.

براساس اطلاعات دریافتی، این نخستین باری نیست كه چینی ها برای ایران نفتكش می سازند، به طوری كه در سال های 2002 تا 2004 پنج نفتكش غول پیكر سفارش شركت ملی نفتكش ایران در بندر دالیان چین ساخته و ارسال شد.

اتحادیه اروپا در راستای اهداف اعمال تحریم های نفتی علیه ایران كه قرار است از ماه ژوئیه سال جاری میلادی آغاز شود، شركت های بیمه گر اروپایی را از پوشش نفتكش های حامل نفت ایران محروم می كند.

اما خریداران عمده نفت خام ایران از جمله هند و ژاپن توجهی به این تحریم ها نكرده و اجازه استفاده از نفتكش های ایرانی را برای واردات نفت صادر كردند.

هند به عنوان یكی از بزرگترین خریدار نفت خام ایران پس از معاف شدن از تحریم های نفتی امریكا، راه های دورزدن تحریم های اتحادیه اروپا را جستجو می كند.

چندی پیش خبرگزاری رویترز از دهلی نو گزارش داد كه دولت هند با اجازه دادن به پالایشگران این كشور برای واردات نفت با استفاده از نفتكش های ایرانی، امكان پوشش بیمه ای این محموله ها را از سوی ایران فراهم كرد.

رویترز در گزارش خود به نقل از یك مسئول وزارت كشتی رانی هند، گفت: ما به پالایشگران دولتی اجازه داده ایم نفت خام ایران را در قالب قراردادهای سیف (CIF) خریداری كنند.

قراردادهای سیف به گونه ای است كه هنگام خرید نفت، هزینه های مختلف و بیمه و تحویل محموله در مقصد نیز در قیمت محاسبه می شود. پیش از این، دولت هند پالایشگران دولتی این كشور را موظف كرده بود نفت ایران را تنها به صورت فوب (FOBهزینه حمل تا روی كشتی بعهده فروشنده است)، یعنی بدون محاسبه هزینه های یاد شده خریداری كنند.

این تصمیم دولت هند سبب می شود تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا برای نفتكش های حامل نفت ایران خنثی شود و این شبه قاره بتواند به واردات روزانه حدود 310 هزار بشكه نفت از ایران ادامه دهد.

براساس اطلاعات دریافتی از پایگاه خبری شانا، وزارت كشتی رانی هند اعلام كرده است تا 6 ماه پس از اول ژوئیه یا تا زمان آماده شدن پوشش بیمه شركت جنرال اینشورنس و یا برداشته شدن تحریم های آمریكا و اتحادیه اروپا، اجازه استفاده پالایشگران هندی از نفتكش های ایرانی را صادر می كند.

هند قصد دارد در سال مالی كنونی خود، روزانه 310 هزار بشكه نفت خام از ایران وارد كند كه 100 هزار بشكه آن سهم شركت استار اویل، یعنی تنها پالایشگر خصوصی هندی خریدار نفت ایران خواهد بود.

هند با مصرف روزانه سه میلیون و 473 هزار بشكه نفت خام در سال 2011 میلادی، چهارمین متقاضی بزرگ این كالا در جهان به شمار می آید.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از ' محسن قمصری' مدیر امور بین الملل شركت ملی نفت ایران گزارش داد كه هند پس از چین دومین مصرف كننده بزرگ نفت ایران به شمار می آید و ایران سومین تأمین كننده بزرگ نفت این كشور است.

به گزارش ایرنا، تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم بیمه ای محموله های نفتی ایرانی، واكنش دیگر خریداران نفت ایران را نیز دنبال داشته است؛ به گونه ای كه دولت ژاپن، به طور مستقیم محموله های نفتی ایران را پوشش می دهد و چینی ها نیز انتقال و تحویل نفت خام را به ایران واگذار كرده اند.

مجلس ژاپن به تازگی با تصویب لایحه بیمه محموله های نفت ایران به پالایشگران این كشور اجازه داد به واردات نفت خام از ایران ادامه دهند.

پایگاه اینترنتی خبرگزاری نفتی پلاتس اول تیرماه جاری از توكیو به نقل از' یاسوشی كیمورا'، رئیس اتحادیه نفت ژاپن، گزارش كرد: بر اساس لایحه جدید دولت برای بیمه مستقیم محموله های نفت ایران، پالایشگران ژاپنی می توانند به طور موقت به روند معمول واردات نفت از ایران ادامه دهند.

وی در یك كنفرانس خبری در توكیو گفته است كه در بحبوحه تصمیم اتحادیه اروپا برای حذف پوشش بیمه ای نفتكش های حامل نفت ایران، ما بسیار نگران توانایی خود برای جبران نفت خام وارداتی از ایران بودیم.

كیمورا اظهار كرد: با تصویب این لایحه جدید، می توانیم واردات نفت خام از ایران را به طور متداول ادامه دهیم كه این موضوع به ثبات عرضه انرژی ژاپن كمك خواهد كرد.

این گزارش افزود: اكنون لایحه یاد شده باید برای تصویب نهایی، به مجلس مشاوران ژاپن فرستاده می شود.

مجلس نمایندگان ژاپن جمعه (26 خرداد) طرح دولت این كشور را برای بیمه محموله های نفت ایران تصویب كرد.

دولت ژاپن كه موفق شده است از تحریم های آمریكا برای صنعت نفت ایران معاف شود، قصد دارد تا سقف هفت میلیارد و 600 میلیون دلار، نفتكش های حامل نفت ایران به ژاپن را پوشش بیمه ای دهد.

ژاپن پس از زلزله و سونامی سال گذشته میلادی، وادار شده بخشی از نیروگاه های اتمی خود را تعطیل كند و بدین ترتیب وابستگی این كشور به واردات نفت خام بیشتر شده است.

اقتصام**1561**1319
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد