۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۱۳
کد خبر: 80136262
T T
۰ نفر

نيروگاه سيكل تركيبي گاز در ياسوج ايجاد مي شود

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۱۳
کد خبر: 80136262
نيروگاه سيكل تركيبي گاز در ياسوج ايجاد مي شود

ياسوج -منتخب مردم بويراحمد و دنا در مجلس نهم گفت: مقدمات و شرايط لازم براي ايجاد نيروگاه سيكل تركيبي با ظرفيت 500مگاوات در دو زمينه توسعه 'بخش گاز ' و توسعه پست نيروگاه برق در ياسوج فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، 'غلام محمد زارعی' روز چهارشنبه در جمع مدیرعامل و كاركنان شركت گاز كهگیلویه وبویراحمد افزود: راه اندازی نیروگاه سیكل تركیبی نیازمند سه مولفه مهم است كه استان كهگیلویه وبویراحمد از آنها بهره مند است.

وی بیان كرد: عبور خط لوله سراسری گاز از منطقه ، تامین آب مورد نیاز كه حدود سه میلیارد متر مكعب میزان خروجی آب از استان است و فاصله كمتر ازدو هزار متر از سطح دریا كه این سه مولفه هم اكنون در منطقه و استان برای اجرای این پروژه وجود دارد.

وی میزان اشتغالزایی اولیه برای شروع عملیات اجرایی این طرح را یك هزار نفر اعلام كرد و افزود: با بهره برداری و راه اندازی آن نیز بیش از 700 نفر دیگر در این نیروگاه جذب خواهد شد.

زارعی با اشاره به اهداف اجرای این پروژه مهم اقتصادی گفت: علاوه بر اشتغالزایی و رفع معضل بیكاری در منطقه موجب توسعه و افزایش پایداری شبكه گاز و پاسخ به نیاز روزافزون رشد مصرف برق منطقه ناشی از گسترش صنایع محلی، توسعه كشاورزی و مصارف عمومی و خانگی در سطح استان بویژه منطقه بویراحمد و دنا خواهد شد.

وی میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از 20 میلیارد متر مكعب گاز طبیعی ذخیره شده را یكی از ظرفیت ها و پتانسیل های مهم اقتصادی در استان اعلام كرد و افزود: با وجود این میدان گازی مهم ضرورت ایجاد این نیروگاه و نیز ایجاد صنایع تبدیلی كوچك و پتروشیمی در این منطقه بیش از گذشته احساس می شود.

منتخب بویراحمد و دنا در مجلس نهم افزود: گاز ذخیره شده موجود در این میدان گازی می تواند گاز طبیعی مورد نیازاستان های فارس و كهگیلویه وبویراحمد را تا 100 سال آینده تامین كند.

زارعی اظهار داشت: با توجه به فعالیت ها و بررسی های انجام شده دراین منطقه هم اكنون افزون بر 100 مخزن مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی از وجود چاه های نفتی در منطقه شبلیز و شورم بویراحمد اشاره كرد و افزود: ظرفیت تولید و تامین چاه های نفتی در این مناطق روزانه افزون بر 40 هزار بشكه نفت است.

زارعی افزود: با ایجاد پالایشگاه و صنایع تبدیلی در این مناطق مشكلات اشتغال و بیكاری در استان تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.

منتخب مجلس نهم در حوزه بویراحمد و دنا با قدردانی از شركت گاز استان برای توسعه گاز رسانی در روستاها طی سال های اخیر افزود: كارها و اقدامات خوبی در سال های گذشته و طی دولت های نهم و دهم در حوزه گازرسانی به روستاها دراین استان انجام شده است.

وی اظهار داشت: بدون شك با وحدت ، همدلی و احساس مسوولیت بیشتر همه مدیران ، مسوولان و نمایندگان و دوری از حاشیه ها و جنجال های سیاسی شاهد توسعه و پیشرفت همه جانبه استان در آینده خواهیم بود.

مدیرعامل شركت گاز كهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست گفت: پنج پروژه مهم گاز رسانی در سطح روستاها و مناطق شهرستان های بویراحمد و دنا در دست اجرا است.

'هوشنگ صیدالی' افزود: گاز رسانی به روستاهای منطقه سپیدار ، باباكلان ، امیرآباد ، بی بی خاتونین، كریك ، دلی بهرام بیگی ، عباس آباد ، اسلام آباد، حسن آباد و بنستان از جمله روستاها و مناطقی است كه هم اكنون عملیات گاز رسانی در انها اغاز شده است.

وی با بیان اینكه عملیات گاز رسانی به منطقه بادمگان علیا تا آینده ای نزدیك به اتمام خواهد رسید ، افزود: یكی از معضلات اساسی برای اجرای پروژه های گاز رسانی وجود برخی معارضات اجتماعی و عدم همكاری و مشاركت مردم در این راستا است.

صیدلی اظهار داشت: بر اساس مصوبه دور چهارم هیات دولت در استان تمامی روستاهایی كه در حریم 15 كیلومتری خطوط اصلی لوله گاز قرار دارند از نعمت گازبرخوردار خواهند شد.

وی یكی از مهمترین موضوعات و شروط اساسی برای انجام عملیات گاز رسانی در روستاها بویژه روستاهای بالای 20 خانوار را در استان اجرای طرح هادی روستایی از سوی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی عنوان كرد و افزود: هم اكنون بسیاری از پروژه های گاز رسانی بدلیل عدم اجرای طرح هادی روستایی راكد مانده اند.

صیدالی تعداد روستاهای بالای 20خانوار را در سطح استان افزون بر 637 روستا عنوان كرد.

مدیرعامل شركت گاز كهگیلویه وبویراحمد با قدردانی از نمایندگان دوره های قبل مجلس شورای اسلامی در استان افزود: رویكرد این شركت مبنی بر تعامل و همكاری با نمایندگان و همه مسوولان و مقامات اجرایی استان برای خدمات رسانی بیشتر و بهتر به مردم و رفع مشكلات و موانع موجود بوده است.

صیدالی رفع مشكل كمبود فضای اداری ، تشكیل كمیته گاز رسانی برای بررسی وانجام كار كارشناسی طرح ها و پروژه ها ، ایجاد صنایع تبدلی و نیروگاه سیكل گازی برای توسعه شبكه گازی استان ، بهبود وضعیت معیشتی و ساماندهی چارت سازمانی این شركت را از مهمترین خواسته های خود از منتخب مردم بویراحمد و دنا و سایر نمایندگان استان در مجلس نهم اعلام كرد.

671/7530

سرخط اخبار استان‌ها