۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۰۲
کد خبر: 80118372
T T
۰ نفر
پلنگ ايراني براي نخستين بار در سيستان و بلوچستان رويت شد

زاهدان - رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان سراوان گفت: تصوير زنده يك قلاده پلنگ ايراني براي نخستين بار در اين شهرستان واقع در جنوب شرق سيستان و بلوچستان ضبط شد.

'موسی دهقان نژاد' روز دوشنبه بیان كرد: بر اساس شواهد بدست آمده عمده زیستگاه این گربه سان در سیستان و بلوچستان ارتفاعات كوه بیرك سراوان و شهرستان نیكشهر است.

به گزارش روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، وی اظهار داشت: ماموران محیط زیست شهرستان سراوان پس از 25 روز تلاش شبانه روزی و استفاده از دوربین تله ای موفق به ضبط تصویر پلنگ ایرانی در ارتفاعات منطقه حفاظت شده بیرگ این شهرستان شدند.

وی اظهار داشت: مهمترین زیستگاه این جانور جنگلها و ارتفاعات بیش از چهار هزار متر است كه كوه بیرك از جمله این مناطق بحساب می آید.

وی گفت: پلنگ ایرانی با توجه به كمبود منابع غذایی و خطرات احتمالی گونه ای در معرض انقراض است و شواهد نشان می دهد تنها 10 قلاده از این جانور كمیاب در منطقه وجود دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سراوان افزود: این جانور با جثه ای كشیده و باریك جزو بزرگترین گربه سانان ایران محسوب می شود كه بسیار زیباست و با توجه به هوشیاری زیاد ضبط تصویر زنده از آن كاری بسیار سخت و طولانی مدت است.

وی ادامه داد: دوربین های تله ای با هدف شناسایی و حفاظت بیشتر از گونه های جانوری كمیاب در زیستگاههای احتمالی این جانوران در شهرستان سراوان بكار گرفته شده است.

وی گفت: هفته گذشته نیز با كمك این دوربین جانوری بسیار نادر به نام شاه روباه در منطقه حفاظت شده بیرك سراوان شناسایی شد .

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده بیرك با 73 هزار هكتار وسعت در غرب شهرستان سراوان واقع شده و گونه های جانوری كمیاب و نادر در آن زیست می كنند. ك/1

7307 / 653