۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۱۳
کد خبر: 80097909
T T
۰ نفر

دزفول _ دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران گفت: آينده بسيار خوبي براي ثبت و احياي ميراث فرهنگي و سازه هاي آبي دزفول در راه است.

به گزارش ایرنا دكتر' محمدرضا سعید آبادی' روز پنجشنبه در نشستی به منظور بررسی وضعیت و اقدامات ثبت جهانی سازه های آبی و میراث دزفول در فرمانداری دزفول افزود: در این راستا پایگاه مشترك تدوین پرونده نامزدی ثبت میراث جهانی دزفول و دفتر نمایندگی كمیسیون ملی یونسكو در دزفول ایجاد شده كه اقدامات آن باید هدایت و جهت دار شوند.

وی با اشاره به اینكه گام اول فعالیت ها در خصوص ثبت جهانی میراث فرهنگی و سازه های آبی برداشته شده افزود: موج جدیدی از فعالیت هایی كه در این خصوص آغاز شده از جمله بررسی تاریخ شفاهی و مصاحبه هایی كه با اندیشمندان و بزرگان صورت گرفته بسیار ارزشمند است.

سعیدآبادی است گفت: باید در حوزه تاریخ شفاهی و امورانتشاراتی كارهای فاخر انجام شود و در حوزه مشاهیر نیز امید است اقدامات لازم صورت گیرد.

وی در خصوص اهمیت توجه به دانشگاه جندی شاپور گفت: با توجه به قدمت بسیار زیاد این دانشگاه كه قدیمی ترین دانشگاه ایرن بوده باید كارهای بیشتری برای آن انجام داد.

سعید آبادی با اشاره به اهمیت احداث موزه دزفول افزود: دزفول به لحاظ پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی برای نشان دادن آثار آن نیازمند احداث موزه است تا آثار ثبت شده این شهر تاریخی به نمایش گذاشته شوند.

مهندس ' پرویز پور فرخی' مدیركل سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، ثبت جهانی میراث دزفول را كاری ارزشمند و بزرگ دانست و گفت: این كار تصمیمات شجاعانه ای را می طلبد.

وی به همكاری خوب شهرداری و دانشگاه آزاد اشاره كرد و افزود: این طرح ملی است و نباید بصورت شخصی به آن توجه كرد و هركس باید در این راه هر آنچه می تواند ارایه دهد.

مدیركل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: از سال 89 ، 60 درصد اعتبارات میراث فرهنگی استان كاهش داشته كه بر این اساس در مرحله بودجه ریزی در فراز و نشیب خاصی اعتبار15 میلیارد ریالی به دو میلیارد و 200 میلیون ریال تبدیل شده است.

پورفرخی افزود: باید در سال 91 هم در سطح استانی و هم در سطح ملی بودجه تامین كنیم و ساختار مصوب مشخصی ایجاد شود و از مجموعه اتاق فكری كه از ایده های خوب و مطلوب است استفاده كرد.

مهندس ' عبدالحسین پور ركنی' كه در این نشست به عنوان مدیر پایگاه مشترك تدوین پرونده نامزدی ثبت جهانی میراث دزفول و دفتر نمایندگی كمیسیون ملی یونسكو در دزفول منصوب شد به فعالیت ها و اقدامات در خصوص ثبت جهانی اشاره كرد و گفت: 74 مصاحبه با مشاهیر و مفاخر و بزرگان دزفول در خصوص مباحث مختلف انجام شده است.

7279/538

سرخط اخبار استان‌ها