۲۹ فروردین ۱۳۹۱، ۱۷:۰۰
کد خبر: 80083777
T T
۰ نفر

مشهد _ استاندار خراسان رضوي برگزاري نمايشگاه هاي ارائه توانمندي ها و فروش را از بهترين راه هاي توسعه روابط اقتصادي و تجاري خارجي بويژه با استان اوش قرقيزيستان عنوان كرد.

به گزارش ایرنا، محمود صلاحی عصر سه شنبه در دیدار با استاندار اوش قرقیزستان و هیات همراه وی در مشهد گفت: تاكنون سه نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در اوش و یك نمایشگاه در بیشكك برگزار شده كه زمینه مناسبی برای توسعه روابط دو جانبه است.

وی خواستار ایجاد یك نمایشگاه و فروشگاه دایمی از تولیدات و توانمندی های اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران بویژه استان خراسان رضوی با حضور فعال بخش خصوصی در بیشكك شد.

وی افزود: این امر می تواند زمینه خوبی برای مبادلات اقتصادی و فنی تجاری باشد.

صلاحی با بیان اینكه امروز شاخص همكاری ها در دنیا ، تعاملات اقتصادی است ، گفت : هم اكنون خراسان رضوی سالانه 5/7 میلیون تن سیمان تولید می كند كه با توجه به پروژه های توسعه ای در دست اجرا در اوش نزدیكترین كشور برای واردات سیمان به قرقیزستان، كشور ایران و نزدیكترین استان، خراسان رضوی است.

وی بر ضرورت برقراری مجدد پرواز مشهد - بیشكك تاكید كرد و افزود : پرواز مستقیم مشهد - بیشكك سه ساعت زمان می برد اما اگر قرار باشد از كشور ثالث چون تركیه انجام شود حداقل هشت سال به طول می انجامد كه طولانی و خسته كننده است.

وی اظهارداشت: امروز اكثر مبادلات اقتصادی و واردات ایران از قرقیزستان و صادرات به این كشور از خراسان رضوی انجام می شود بطوریكه بر اساس آمار 83 درصد صادرات و 50 درصد واردات كشور از طریق خراسان رضوی انجام می گیرد.

استاندار اوش قرقیزستان هم در این دیدار با بیان اینكه بیش از 40 درصد صادرات به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی با تنوع بیش از 150 نوع كالای مختلف انجام می شود، گفت : با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های خراسان رضوی خواهان تعامل دوجانبه بیشتر در این مبادلات هستیم.

'سورن بای جئن بكوف' افزود: سفر پارسال استاندار خراسان رضوی به این استان زمینه خوبی برای رشد ارتباطات میان دو استان را فراهم كرد و امیدوارم سفر كنونی ما نیز بر سرعت توسعه این تعاملات بیافزاید.

وی اظهارداشت: آمادگی ارتقای همكاری های دو جانبه را در تمام زمینه ها و بخش ها داریم.

او گفت : در این سفر ضمن آشنایی با توانمندی ها و امكانات خوبی كه در خراسان رضوی وجود دارد آمادگی داریم همكاری های خود را به ویژه در اجرای طرحهای مهم توسعه دهیم.

استاندار اوش افزود : هم اكنون 67 طرح بزرگ در این استان در بخش های مختلف صنعتی ، نیروگاهی و گردشگری در حال اجرا است كه خراسان رضوی می تواند در این زمینه همكاری خوبی با ما داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری دومین سمینار سرمایه گذاری اوش طی چند ماه آینده از استاندار، تجار، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی خر اسان رضوی برای شركت در آن و آشنایی با ظرفیت های این منطقه دعوت كرد.

استاندار خراسان رضوی با استقبال از این دعوت گفت : گروهی از تجار و فعالان اقتصادی در این سمینار حضور خواهند یافت.

در این دیدار مسوولان دولتی و بخش های خصوصی از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، سازمان نظام مهندسی ساختمان و اتحادیه صادركنندگان خراسان رضوی حضور داشتند.

هیات اقتصادی استان اوش قرقیزستان در سفر چهار روزه خود به مشهد با اعضای اتاق بازرگانی، نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی دیدار و مذاكراتی خواهند داشت.

آنان همچنین از برخی مراكز اقتصادی استان ازجمله شهرك صنعتی توس مشهد، كارخانجات و واحدهای تولیدی، پارك علم و فناوری و نمایشگاه بین المللی مشهد و مزرعه نمونه آستان قدس رضوی دیدن خواهند كرد./2

2713 /664

سرخط اخبار استان‌ها