۲۷ اسفند ۱۳۹۰، ۲۰:۴۳
کد خبر: 80044410
T T
۰ نفر

اردبيل - زمستان پس از نزديك به نود روز حكمراني با سوز و سرمايش ، آرام آرام درحال بستن بار و بنه خود است ولي گويا تصميم به وداعي جانانه با ساكنان اردبيل دارد به گونه اي كه خاطره آن دست كم تا آغازين روزهاي فصل سرماي سال بعد در اذهان مردم اين سرزمين باقي بماند.

هرچند استقرار چنین شرایط جوی در منطقه برای مردم اردبیل كه از گذشته های دور نام آن با برف و سرما عجین است جای شگفتی ندارد و ساكنان اردبیل حتی در واپسین روزهای اردیبهشت ماه نیز هوای سرد و برفی به مراتب سخت تر از این را نیز در بعضی از سالها تجربه كرده اند ولی وقوع این شرایط جوی در آستانه عید نوروز كه از سویی مردم منطقه در تكاپوی تدارك سور و سات سفره هفت سین و مراسم شب عید هستند و از طرفی مقارن با آغاز سفرهای نوروزی می باشد سبب بروز مشكلاتی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ریزش شدید برف كه از سپیده دم دیروز (جمعه) در اردبیل آغاز شده حتی بدون لحظه ای توقف بیش از 35 ساعت است كه همچنان ادامه دارد و ارتفاع آن در گذرگاههای این شهر به لحاظ همراهی با وزش باد و وقوع پدیده كولاك از 40 تا 60 سانتی متر متغیر است.

امروز ریزش برف با سرمای شدید همراه شده به گونه ای كه هیچ گونه برف و یخ در منطقه ذوب نشده است و هر لحظه بر میزان آن افزوده می شود و ساكنان شهرستان اردبیل از آن نگرانند كه در صورت تداوم این بارشها تا فردا صبح ارتفاع برف از یك متر فراتر رود.

شهرداری اردبیل تمام امكانات و تجهیزات برفروبی خود را به كار گرفته است تا بلكه بتواند سطح گذرگاههای اصلی و پرتردد شهر را برای تردد وسایل نقلیه برفروبی كند ولی باتوجه به سنگینی بارش برف و تداوم و همراهی آن با كولاك و سرمای شدید و نیز كمبود تجهیزات برفروبی شهرداری، چندان موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است.

بیشتر خانواده ها خودروهای سواری خودشان را امروز از پاركینگ درنیاوردند چراكه در بسیاری از كوچه ها به لحاظ سنگینی حجم برف امكان حركت وسایل نقلیه وجود ندارد و رهگذران پیاده نیز از طریق كوره راههای باریكی كه در كوچه ها ایجاد شده اند طی مسیر می كنند.

یخبندان و لغزندگی سطح خیابانهای شهر اردبیل طی دیروز و امروز سبب وقوع صدها فقره تصادف خودروها و یا واژگونی وسایل نقلیه به جوبهای آب شده است.

ریزش چنین برفی همراه با كولاك و سرمای شدید از ابتدای فصل سرمای امسال تاكنون در اردبیل سابقه نداشت و این سنگین ترین برف امسال در اردبیل می باشد.

در حالی كه در روزهای عادی خیابانهای شهر اردبیل شلوغ و پرتراكم بودند و باتوجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و انتظار تردد مردم در كوچه و بازار برای خریدهای نوروزی به لحاظ پوشانده شدن گذرگاهها از انبوه برف و برودت هوا خلوتی و سكوت بر خیابانها حاكم شده است.

جمعی از بازاریان كه با خرید اجناس زیاد ، خود را برای فروش های نوروزی چند روز مانده از سال آماده كرده بودند به لحاظ كسادی شدید بازار دچار زیان شده اند و در این میان وضعیت دستفروشان و دوره گردانی كه در كوچه و بازار با پرداختن به این كار قصد داشتند هزینه ایام عید خانواده هایشان را تامین كنند اسف بارتر می باشد.

اداره پیش بینی و تحقیقات هواشناسی اردبیل كه از سه شنبه هفته قبل نفوذ توده هوای سرد و ناپایدار را با صدور اطلاعیه ها و اخطاریه هایی به آگاهی مردم رسانده بود پیش بینی كرده است كه این شرایط جوی تا دوشنبه در استان اردبیل ادامه می یابد ولی از فردا (یكشنبه) به تدریج از شدت بارشها كاسته خواهد شد.

با توقف بارش برف از روز دوشنبه به بعد و صاف شدن آسمان انتظار می رود كه سرمای شدید بر منطقه اردبیل حاكم شود و رسیدن دمای هوا به منفی 20 درجه احتمال دارد كه این سرما تا روزهای نخستین سال جدید در منطقه ماندگار خواهد بود.

همچنین با آغاز وزش باد شدید با خروج این سامانه از منطقه و باتوجه به وجود برف سنگین در سطح زمینها وقوع پدیده كولاك برف در كوچه ها و خیابانها و به ویژه در محله های حاشیه شهر و جاده های منطقه دور از انتظار نمی باشد.

اطلاعیه مركز كنترل راههای استان اردبیل حاكیست كه تا این زمان جاده اردبیل به سرچم به علت ریزش سنگین برف و كولاك شدید بسته است و تردد وسایل نقلیه در سایر محورهای مواصلاتی این استان نیز بدون زنجیر چرخ امكان پذیر نیست.

هرچند در عصر شنبه از شدت بارشها در شهرستان اردبیل كاسته شده ولی در مقابل بر سرعت وزش باد و سرمای هوا افزوده شده به گونه ای كه كولاك برف در گذرگاههای درونشهری اردبیل جریان دارد و سرمای هوا به منفی هشت درجه رسیده است.

خبرهای دریافتی از بسته بودن راه ارتباطی صدها روستا در نقاط كوهستانی و سخت گذر استان اردبیل حكایت دارند كه باوجود تلاش ماموران راهداری به علت تداوم ریزش سنگین برف و نیز كولاك شدید همچنان بسته هستند.

مدیركل مدیریت بحران اردبیل گفت: تمام نیروها و اداره های امدادرسان و مرتبط در این استان در آماده باش كامل به سر می برند و در تلاش برای بازگشایی محورهای مواصلاتی اصلی و هدایت افراد به مكانهای امن هستند كه احتمالا در این مسیرها گرفتار برف و كولاك شده اند.

علی اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود : انتظار می رود كه از روز دوشنبه با آرامش اوضاع جوی شرایط مناسبتری برای انجام سفرهای نوروزی به استان اردبیل فراهم شود و شاهد ورود مسافران به این استان كه دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی است باشیم.

اردبیل به خصوص قسمت مركزی این استان شامل شهرستانهای اردبیل ، نمین ، نیر ، سرعین و مشگین شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی و قرار گرفتن در مسیر جریانها و سامانه های جوی گوناگون از شرایط هوایی بسیار متغیر و متفاوتی در مقایسه با سایر نقاط كشورمان برخوردار می باشد.

ریزش سنگین برف و رسیدن دمای هوا به منفی 29 درجه در روزهای پایانی اسفند ماه در بعضی از سالهای گذشته در شهرستان اردبیل سابقه دارد.

592/245

گزارش از : مسعود وسیله
۰ نفر