ساري - همزمان با آغاز تبليغات ، برگزاري شب نشيني هاي انتخاباتي با حضور نامزدهاي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در منازل ريش سفيدان در مازندران ، شور و هيجان و تحليل هاي انتخاباتي را به ميان روستاييان كشانده است.

شب نشینی در فصل پاییز و زمستان در روستاهای مازندران از دیرباز دارای اهمیت و جایگاه خاصی بود و این بار این سنت دیرینه اجتماعی ، با آغاز تبلیغات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ، با حضور نامزدها در منازل ریش سفیدان ، بوی انتخاباتی به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، از سه میلیون یكصد هزار نفر جمعیت مازندران ، 47 درصد در بیش از سه هزار و 200 روستا زندگی می كنند و در تمامی انتخابات برگزار شده در سال های اخیر ، ثابت شده است كه روستاییان بیشترین میران مشاركت را به خود اختصاص دادند.

هر چند توزیع پوستر های تبلیغاتی نامزدهای نمایندگی مجلس در روستاهای مازندران پخش شده و یا در حال توزیع است ، اما حضور نامزد ها در منازل افراد با نفوذ محلات در قالب شب نشینی ، روشی است كه از برد بیشتری نسبت به سایر روش های تبلیغی برخوردار است.

در این روش تبلیغاتی ، زمان حضور نامزد مورد نظر در شب نشینی های انتخاباتی توسط افراد خاصی به تمامی اهالی روستا اطلاع رسانی می شود.

میزبان نامزد نمایندگی مجلس و كسی كه شب نشینی در منزلش برگزار می شود ، در آغاز ضمن خوشامدگویی به میهمانان ، مسایل و مشكلات روستا و درخواست روستاییان را مطرح می كند و سپس نامزد به ایراد سخنرانی پرداخته ، وعده هایی را برای تحقق درخواست های اهالی و حل مسایل و مشكلات روستا عنوان می كند.

حتی در بعضی مواقع ، برخی از نامزدها در پایان شب نشینی و برای نشان دادن صداقتشان در تحقق وعده های داده شده ، مبلغی به صورت نقدی برای خرید توپ ، تور ، لباس ورزشی و چیزهایی از این قبیل به جوانان روستا كمك می كنند.

از آنجایی كه زمان برگزاری انتخابات روز جمعه است و بسیاری از ساكنان شهرهای مازندران در روزهای تعطیل به همراه خانواده به خانه های شخصی روستایی و یا به منازل پدر و پدر بزرگ های خود می روند ، حضور مردم در شعب های اخذ رای روستایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

فعالیت تبلیغاتی ستادهای انتخاباتی داوطلبان نمایندگی مجلس نهم ، بر اساس برنامه زمانبندی وزارت كشور ، از بامداد روز پنجشنبه گذشته به صورت رسمی آغاز شد و نامزدهای تعیین صلاحیت شده یك هفته فرصت دارند تا خود را به رای دهندگان معرفی كنند.

رقابت انتخاباتی نامزدهای مجلس نهم در مازندران بر 9 حوزه انتخابیه تعریف شده در استان متمركز است و به گفته مدیركل سیاسی و انتخابات استانداری در این دوره 81 داوطلب تعیین صلاحیت شده و باقی مانده در گردونه انتخابات ، برای در اختیار گرفتن 12 كرسی استان با هم رقابت می كنند.

در مجموع 146 نفر در استان مازندران برای نمایندگی مجلس نهم داوطلب نامزدی شده بودند كه از این تعداد 10 نفر پیش از موعد بررسی صلاحیت ها ، انصراف دادند.

86 نفر از باقی مانده ثبت نام شدگان در مرحله نهایی از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند كه از میان آنان تاكنون سه نفر انصرف داده و از گردونه انتخابات خارج شدند و دو نفر هم حوزه انتخابیه خود را از مازندران به تهران انتقال دادند.

بر این اساس ، هم اكنون 81 نفر برای نشستن بر 12 كرسی استان در مجلس شورای اسلامی با هم رقابت خواهند كرد.

برای جمع آوری آرای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان دو هزار و 799 شعبه اخذ رای در شهرها و روستاهای در نظر گرفته شده است.

از این تعداد شعبه اخذ رای ، یكهزار و 165 شعبه در شهرها و بقیه در روستاهای مستقر خواهد شد.

از میان شعبه های پیش بینی شده برای جمع آوری آرا ، یكهزار و 102 شعبه ثابت شهری ، یكهزار و 20 شعبه ثابت روستایی ، 63 شعبه سیار شهری و 614 شعبه سیار روستایی است.

داوطلبان اجازه دارند در هر شهر ، بخش و روستای استان دو ستاد مركزی تشكیل دهند كه یكی ویژه براداران و دیگری مخصوص بانوان خواهد بود.ك/4

2585/1654