۷ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7997336
T T
۰ نفر
متخصصان آلمانی از امکان بازسازی مجسمه های بامیان خبر دادند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/07 سیاسی.بامیان.ترمیم مجسمه ها.یونسکو تهران - کارشناسان دانشگاه فنی مونیخ آلمان گفته اند که حداقل یکی از دو مجسمه عظیم بودا در بامیان را می توان بازسازی کرد.
به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، پایگاه خبری بی.بی.سی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: مدیران بخش مرمت و بازسازی آثار باستانی در دانشگاه فنی مونیخ روز جمعه (25 فوریه- 6 اسفند) اطلاع دادند که تحقیقات آنها طی 18 ماه گذشته به این نتیجه رسیده است که بازسازی مجسمه های عظیم بودا در دره بامیان بسیار دشوار اما امکان پذیر است.
دو مجسمه عظیم بودا در مارس 2001 توسط حکومت طالبان منفجر شدند. آنان هدف خود را نابود کردن آثار شرک با تخریب یادبودهای کیش بودایی اعلام کرده بودند.
بر پایه این گزارش، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) مجسمه های عظیم بودا را بخشی از میراث فرهنگی جهان دانسته بود و به همین دلیل از کارشناسان دانشگاه مونیخ برای بررسی امکان بازسازی مجسمه ها یاری خواسته است.
به نوشته این رسانه غربی، هیات بازسازی آثار باستانی در دانشگاه فنی مونیخ گفته است که بازسازی مجسمه ها بسیار دشوار است، زیرا مجسمه ها به کلی تخریب شده و بخش عمده آنها به سنگ و شن تبدیل شده است.
این منبع خبری می افزاید: برای بازسازی مجسمه ها باید از روش های سنتی مرمت آثار باستانی تا آخرین دستاوردهای کامپیوتری استفاده کرد. به عقیده کارشناسان می توان استخوان بندی هر پیکره را با سیلیسیوم از نو ساخت و سپس نمایه آن را با قطعات بازمانده از مجسمه های اصلی پر کرد.
بر پایه این گزارش، از هر مجسمه یک مدل سه بعدی ساخته شده است که قطعات کنده شده را در مکان اصلی آنها نشان می دهد.
به نظر کارشناسان دانشگاه مونیخ برای بازسازی یکی از مجسمه ها یا باید در دره بامیان کارگاهی بزرگ تاسیس شود و یا بیش از دو تن قطعه بازمانده از مجسمه ها به آلمان حمل شود.
قطعات بازمانده از مجسمه ها زیر نظارت یونسکو نگهداری می شوند.
صویر1609**1486**1485** شماره 044 ساعت 10:50 تمام
۰ نفر

سرخط اخبار جهان