۱ آذر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7768264
T T
۰ نفر
طرح هفت ساله کنارگذر بندرانزلی هنوز در آغاز راه است # بندرانزلی، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/09/84 داخلی.اقتصادی.عمرانی. طرح ملی کنارگذر بندرانزلی بعد از گذشت هفت سال از زمان شروع پروژه همچنان در آغاز راه قرار دارد. پروژه کنارگذر انزلی در دوقطعه هشت کیلومتری منطقه طالب آباد غازیان تا منطقه بشم در دو قسمت ورودی و خروجی شهر انزلی را از روی تالاب به هم وصل می کند. طرح کنارگذر انزلی را که یکی از دغدغه های مهم مسوولان منطقه است می توان پر سروصداترین طرح عمرانی استان گیلان در دهه اخیر قلمداد کرد. این طرح ملی در سال 1377 شروع شد و مدت اجرای آن نیز چهارسال بود که در سال 79 یعنی دو سال پس از آغاز از سوی محیط زیست به خاطر ارزیابی زیست محیطی متوقف شد. اختلاف سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت راه و ترابری بر اثر عبور حدود سه کیلومتر از این طرح از داخل محدوده تالاب انزلی بود. سازمان حفاظت محیط زیست با طرح این موضوع که اجرای طرح بانقشه موجود حیات تالاب بین المللی انزلی را با خطر نابودی مواجه می سازد، از ادامه کار جلوگیری کرد. با ممانعت سازمان محیط زیست از ادامه فعالیت این طرح در سال 79، تصمیم- گیری درمورد اجرای این پروژه ازسطح استانی به وزارت راه وترابری و سازمان محیط زیست کشور و حتی به ریاست جمهوری انتقال یافت. از آن زمان جاده کنارگذر بندرانزلی بدلیل اختلاف نظر کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه وترابری به یک طرح مشکل ساز برای استان گیلان تبدیل شد تا آنجا که آقای خاتمی رییس جمهور وقت، دستور اجرای این پروژه را دادند. در پی این دستور و توافق صورت گرفته بین وزارت راه و ترابری و سازمان حفاظت محیط زیست احداث بخشهایی از جاده کنارگذر انزلی که فاقد مشکل است از اوایل سال جاری آغاز شد. در این حال به گفته مسوولان محلی تاکنون آزادسازی زمین های دوسوی این طرح بویژه در فاز دو بطور کامل انجام نگرفته است. فرماندار انزلی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اطلاع دقیقی از اراضی حاشیه کمربندی انزلی ارایه نشده است و نسبت به خرید و تملک اراضی آن توافقی با مالکین اراضی بعمل نیامده است. "سیدعلی آقازاده" با اشاره به برخی مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، افزود: تلاش می شود این کار خللی در روند ساخت این کمربندی ایجاد نکند. وی خاطرنشان کرد: این مشکل باید از طریق حوزه حقوقی وزارت راه و ترابری پیگیری و محاسبه و در اختیار مسوولان محلی قرار گیرد. رییس حوزه راهسازی استان گیلان در این باره گفت: ازنظر اعتباری و پیشرفت کار مشکلی وجود ندارد ولی آزادسازی اراضی بطور کامل صورت نگرفته است. مهندس "احمد مشکین" خاطرنشان کرد: 40 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت دو قطعه این کمربندی اعتبار داده شده و جاده سازی و احداث پل ها در فاز یک درحال انجام است. وی پیشرفت در فاز یک این طرح را 19 درصد و فاز دوم را حدود پنج درصد عنوان کرد. هزینه اجرای این طرح بیش از 200 میلیارد ریال براورد شده است. بندرانزلی به عنوان مهمترین بندر تجاری شمال کشور و قطب اقتصادی استان گیلان محسوب می شود. انزلی با داشتن مهمترین بندر تنها شهرستان در استان گیلان است که فاقد طرح کنارگذر است. شهر ساحلی انزلی همانند نواری بین دریای خزر و تالاب محصور است و تنها راه ارتباطی بین بخش های مجزای آن (غازیان، میان پشته و انزلی ) توسط دو پل انجام می گیرد. آمارها حاکی ازآن است که روزانه به طور متوسط حدود ده هزار خودرو سبک و سنگین از این شهر عبور می کنند که در ایام تعطیلات این میزان به چندین برابر افزایش می یابد. کارشناسان یکی از عوامل اصلی بروز مشکل ترافیکی این شهر را فقدان جاده کنارگذر عنوان می کنند. 619/618/601
۰ نفر