۳۰ مرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7738437
T T
۰ نفر

بیماری وبا و دانسته هایی درمورد پیشگیری از آن

۳۰ مرداد ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 7738437
بیماری وبا و دانسته هایی درمورد پیشگیری از آن # شیراز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/05/84 داخلی.علمی.پزشکی.وبا. با شیوع بیماری وبا در برخی مناطق کشور، نیاز به اطلاع رسانی و آگاهسازی جامعه درمورد این بیماری، عوامل ابتلا به آن و چگونگی پیشگیری از این امر از اهمیتی دوچندان برخوردار شده است. برخی مسوولان بهداشتی استان فارس در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشتند: مردم باید با هشیاری و دقت موارد پیشگیری و مبارزه با این بیماری را رعایت کنند تا وبا به صورت اپیدمی در جامعه ظاهر نشود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماری وبای التور یکی از بیماریهای اسهالی است که گاه بصورت حاد ظاهر می شود و عامل آن میکروب وبا است. دکتر حسن جولایی افزود: علائم بیماری وبا ناشی از سمی است که توسط میکروب در روده باریک افراد آلوده ترشح می شود و شروع این بیماری اغلب با اسهال خفیف است و علامت دیگری ندارد و گاه بصورت اسهال شدید همراه با استفراغ بروز می کند. وی ادامه داد: از دست رفتن آب و املاح بدن می تواند به سرعت و ظرف سه تا چهار ساعت، موجب کم آبی شدید بدن شود و اگر بلافاصله کمبود آب بدن و املاح جبران نشود، منجر به مرک بیمار خواهد شد. وی اضافه کرد: بیماری وبا به ندرت از طریق دستهای آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و ملافه ها و لوازم آلوده به دیگران انتقال می یابد.
جولایی گفت: این بیماری از طریق آب آلوده به مدفوع، منابع آب حفاظت نشده مانند چاهها، دریاچه ها، استخرها و جویبارها، آشامیدنی ها وخوراکیهای آلوده قابل انتقال است. مدیر گروه مبارزه بابیماریهای مرکز بهداشت فارس نیز گفت:بیماری وبا ممکن است بین چند ساعت تا پنج روز در بدن فرد آلوده پنهان بماند و پس از آن با اسهال و استفراغ بیماری ظاهر شود. دکتر محمدعلی قره چاهی افزود: شستشوی دستها با صابون بعد ازاجابت مزاج و قبل از تهیه و خوردن غذا، استفاده از آب آشامیدنی سالم (جوشاندن آن و یا ضدعفونی کردن با کلر) استفاده از شیر و فرآورده های لبنی پاستوریزه و مصرف نمودن غذای پخته سردشده پس از گرم شدن مجدد، در پیشگیری از وبا موثر است.
وی جلوگیری از ورود حشرات به محیط مسکونی و دور نگه داشتن مواد غذایی از مگس و آلودگیهای دیگر، ضد عفونی کردن سبزیها و میوه ها با پرکلرین، شستن و خشک کردن همه وسایل پخت وپز و استفاده نکردن از شیشه شیر برای تغذیه کودک را در پیشگیری از وبا تاثیرگذار دانست. به گفته برخی متخصصان، مبتلایان به دیابت و افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می کنند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری وبا هستند. این افراد باید در رعایت بهداشت، مصرف مواد غذایی و آب آشامیدنی بیش از دیگران دقت نمایند و نکات پیشگیری را به طور کامل رعایت نمایند. همچنین معاون فنی مرکز بهداشت فارس گفت: برای جلوگیری از مبتلا شدن به انگل ها و بیماریهای روده ای، باید سیزیها را به طور کامل تمیز، انگل زدایی و ضدعفونی نمود. دکتر پروین افسرکازرونی افزود: سبزیها و میوه ها را باید با آب تمیز شستشو نمود و سپس در یک ظرف پنج لیتری آب، مقداری مایع ظرفشویی ریخت و سبزیها را به آن اضافه کرد و سپس با دقت آب کشی نمود، پس از آن در ظرف پنج لیتری آب نصف قاشق پودر پرکلرین اضافه نمود و سبزیها را در آن ضدعفونی کرد و پس از آن با آب تمیز شست. وی اظهارداشت: نخریدن مواد غذایی ازفروشندگان دوره گرد،خودداری از ریختن زباله در جویها، معابر و اماکن عمومی، مصرف نکردن هر نوع کنسرو و کمپوت باد کرده و تاریخ گذشته، نگهداری مواد غذایی فاسدشدنی در یخچال و جوشاندن کشک مایع قبل از مصرف، در پیشگیری از وبا موثر است. بیماری وبا بطور طبیعی در خاک و آب آشامیدنی پیدا می شود و زمان انتقال به انسان، قدرت عفونت زایی آن به 500 برابر افزایش می یابد. به گفته یک کارشناس تغذیه،مصرف ماست، آب لیمو و گوجه فرنگی همراه با غذا می تواند در از بین بردن میکرب وبا موثر باشد. مرضیه وکیلی گفت:غذاهای دریایی نپخته وخام، میوه هاوسبزیجات خام و آلوده یخ، شربت، آب میوه و نوشیدنیهای یخی آلوده در انتقال بیماری وبا موثر است.
680/674
۰ نفر