۱۴ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 7524600
T T
۰ نفر
استاندارخراسان رضوی برتوسعه روابط تجاری و فرهنگی باافغانستان تاکید کرد .....................................................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/09/86 داخلی.سیاسی.افغان استاندار خراسان رضوی چهارشنبه شب در دیدار با سرکنسول جدید افغانستان در مشهد بر توسعه ارتباطات تجاری و فرهنگی با آن کشور تاکید کرد.
"محمد جواد محمدی زاده" با اشاره به تاریخ و فرهنگ مشترک ایران و افغانستان گفت:ایرانیان در سالهای سخت اشغال و جنگ داخلی در کنار افغانها بودند و برای آنان میزبانی کردند.
وی افزود:هم اکنون هم 54 هزار دانش آموز افغانی فقط در مراکز آموزشی خراسان رضوی مشغول تحصیل هستند و 36 هزار فرصت شغلی استان نیز در اختیار مهاجران افغان است.
استاندار خراسان بر ضرورت بازگشت مهاجران افغانی به کشورشان تاکید کرد و گفت:علت اصرار ما در این زمینه آن است که هیچ کس بهتر از خود افغانیها نمی تواند کشورشان را بازسازی کند.
محمدی زاده افزود:هم اکنون ما در حوزه های مختلف جاده سازی، ساخت کارخانه ها، مراکز فنی و حرفه ای و پاسگاه با افغانستان همکاری مشترک داریم.
وی با اشاره به پروژه بزرگ راه آهن مشهد هرات که در دست اجرا است ابراز امیدواری کرد که این پروژه هر چه سریعتر به پایان برسد.
استاندار خراسان رضوی به توافقنامه اجرای پروژه فولاد در هرات که در سفر اخیر رییس جمهوری کشورمان به افغانستان امضا شد، اشاره کرد و گفت: طرف افغانی باید این پروژه را بیش از قبل در اولویت کار خود قرار دهد تا به انجام برسد.
وی از پیگیری امور مربوط به تشکیل اتاق تجارت ایرانیان در کابل خبر داد و افزود:هم اکنون زمین این پروژه آماده شده و با همکاری افغان ها در تلاش هستیم یک مرکز بزرگ تجاری ایرانی را فعال کنیم.
محمدی زاده گفت:از طریق این مرکز می توان کالاهای ایرانی را به روز و با انواع خدمات پس از فروش و غیره به مردم افغانستان عرضه کرد.
او بازگشایی مجدد بازارچه مرزی دوغارون را خواستار شد و بر توسعه همکاری های آموزش و پرورش استان در زمینه تامین کتاب های آموزشی و کمک آموزشی، برنامه ریزی درسی و خدمات تخصصی در این حوزه با افغانستان تاکید کرد.
دوغارون قدیمی ترین و بزرگترین گذرگاه رسمی مرزی با افغانستان است که از اردیبهشت ماه سال 85 تعطیل شد.
استاندار خراسان رضوی همچنین در این نشست آمادگی ایران را برای توسعه همکاری های فرهنگی و آموزشی و نیز فعالیت های هلال احمر در مناطق مختلف افغانستان اعلام کرد.
محمدی زاده خطاب به سرکنسول افغانستان تشکیل کمیته امنیت مرزی را به عنوان یکی از توافقات دو کشور به وی یادآور شد و پیشنهاد داد تا نشست های ماهانه میان مسوولان مرزی استان و طرف افغان در جهت توسعه همکاری ها در این حوزه برگزار شود.
وی گفت: در این جلسات می توان مشکلات مرزی را بررسی و حل و فصل کرد و این به نفع هر دو طرف است.
"عبدالجمیل پروانی"، سرکنسول جدید افغانستان هم در این دیدار با استقبال از توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف فرهنگی ، امنیتی و فرهنگی گفت: ایجاد اتاق تجارت مشترک و مرکز تجاری در داخل افغانستان برای توسعه و بهبود فعالیت های تجاری، امری ضروری و اقدامی شایسته است.
وی افزود: اما، قبل از هر چیز ما با توجه به اهمیت استحکام روابط و پیوندهای خود با ایرانیان بر تشکیل اتاق برادری و دوستی تاکید داریم زیرا به داشتن روابط خوب و نزدیک به مفهوم واقعی کلمه و عمق بخشیدن به آن معتقدیم.
پروانی گفت: امروز تمام افغان ها خود را مدیون ایرانیان می دانند که در سخت ترین سالها از آنان حمایت کرد و بدین جهت بر استحکام این روابط تاکید داریم.ک/2 2713/1654/589 شبک 1562 شماره 513 ساعت 20:47 تمام
۰ نفر