۱۸ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7517228
T T
۰ نفر
رایزن بازرگانی ایران در ترکیه:قطارتجارت دو کشور راه افتاده است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/18 اقتصاد.تجارت.ایران و ترکیه همدان - رایزن بازرگانی ایران در ترکیه گفت: قطار تجارت ایران و ترکیه با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران، بخش بازرگانی و خصوصی راه افتاده است.
محمدکاظم ملکی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در همدان افزود: به فکر این هستیم که سرعت و تجهیزات این کار را فراهم کنیم.
وی با اشاره به سفر تابستان گذشته رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه خاطرنشان کرد: تجارت 20میلیارد دلاری بین دو کشور در این سفر هدف گذاری شده و دستگاه ها برای رسیدن به مقصد تلاش می کنند.
وی گفت: در شش ماهی که از این هدف گذاری گذشته، روابط تجاری دو کشور افزایش یافته ولی با توجه به بحران اقتصادی اخیر دستیابی به این هدف مقداری با مشکل مواجه شده که امید است با تلاش مضاعف از جمله بخش خصوصی به این هدف برسیم.
وی گفت: سیاست دولت ایران افزایش بخش صادرات غیر نفتی است و هم اینک حجم مبادلات دو کشور ایران و ترکیه بیش از 12 میلیارد دلار است.
وی افزود: حجم مبادلات از هشت سال گذشته از 350میلیون دلار شروع و هم اینک با گذشت این مدت به بیش از 12میلیارد دلار افزایش یافته است.
وی گفت: از نظر تنوع کالایی 500قلم کالا از ایران به ترکیه صادر می شود که به طور عمده مواد اولیه ، محصولات کشاورزی و صنعتی است.
رایزن بازرگانی ایران در ترکیه اظهار داشت: ترکیه نیز مانند ایران به طور عمده صادرکننده کالاهای غیر نفتی در بخش های پیش گفته بوده و دو کشور اقتصاد مکمل دارند.
ملکی درباره تراز تجاری دو کشور توضیح داد: ما می گوییم تراز به نفع ترک ها بوده ولی آنها عکس این را قبول دارند، سیاست ایران خروج بخش انرژی و گاز از صادرات غیر نفتی است که ترک ها این منطق را قبول ندارند، در مجموع تراز به نفع جمهوری اسلامی است و باید به دنبال افزایش کالاهای غیر نفتی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته مجموع صادرات ایران به ترکیه یک میلیارد دلار بوده این در حالی است که ترکیه 600میلیون دلار بیش از ایران به کشورمان صادرات داشته است.
وی درباره صادرات گاز ایران به ترکیه نیز گفت: در این زمینه مشکلی نداریم و درباره خط لوله دوم صادرات گاز به این کشور نیز در حال پیگیری هستیم.
روز شنبه یک هیات اقتصادی تجاری از ترکیه به سرپرستی رایرن بازرگانی کشورمان در این کشور وارد همدان شد.
یک هیات 12نفره متشکل از فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و چند عضو انجمن اوسیاد ترکیه به سرپرستی رایزن بازرگانی ایران در این کشور از روز گذشته برای برقراری تفاهم نامه و نشست های تخصصی در زمینه های مختلف اقتصادی و توسعه روابط و افزایش حجم سرمایه گذاری های مشترک در همدان بسر می برند.
شماره 151 ساعت 17:13 تمام
۰ نفر