۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7407636
T T
۰ نفر
53 نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید در خراسان شمالی شناسایی شدند .............................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/02/87 داخلی.اجتماعی.درمانی.تیرویید.
رییس دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: از آغاز اجرای طرح غربالگری کم کاری تیرویید در نوزادان این استان تاکنون 53 نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید شناسایی شده اند.
به گزارش ایرنا، دکتر "جواد شاهین فر" روز سه شنبه با اشاره به آغاز این طرح از سال 84 گفت: با درمان به موقع کودکان مبتلا به این نقیصه، از ایجاد عقب ماندگی ذهنی و سایر عوارض در آنان پیشگیری شده است.
وی افزود: طی سال 86 نیز سه هزار و 85 نوزاد این استان از نظر وجود بیماری کم کاری تیرویید غربالگری شدند.
شاهین فر گفت: از این تعداد 235 نوزاد مشکوک به بیماری کم کاری تیرویید بودند که وجود بیماری در 31 نفر آنها محرز شد و تحت درمان قرار گرفتند.
وی با اشاره به اینکه کم کاری تیرویید یکی از مهمترین علل عقب ماندگی ذهنی نوزادان است، خاطرنشان کرد: انجام غربالگری هیپوتیروییدی، شناسایی زودرس نوزادان مبتلا به کم کاری تیرویید و درمان سریع آنها را ممکن می کند.
شاهین فر غربالگری تیرویید را یکی از آزمایشهای با حساسیت بالا و تخصصی عنوان کرد و اضافه کرد: نمونه گیری از نوزادان بسیار ساده و از طریق گرفتن یک قطره خون از پاشنه پا انجام می گیرد.
رییس دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی بهترین زمان نمونه گیری از نوزادان را سه تا پنج روز بعد از تولد عنوان کرد و گفت: در صورت تشخیص بیماری در این زمان درمان آن ساده تر است.
وی افزود: تاخیر در درمان سبب کاهش بهره هوشی نوزادان مبتلا می شود.
وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 90 درصد از کودکان متولد شده در استان از نظر کم کاری تیروییدی غربالگری می شوند گفت: در دو سال گذشته 70 درصد از کودکان سه تا پنج روزه استان غربالگری شده اند.
رییس دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اکنون 21 واحد نمونه گیری در پایگاههای شهری و روستایی، شش پزشک در شهرستانها و شش واحد آزمایشگاه منتخب در هر شهرستان مسوولیت درمان بیماران و انجام آزمایشهای تکمیلی را بر عهده دارند.
دکتر شاهین فر اضافه کرد: یک پزشک متخصص اطفال نیز بر اجرای طرح غربالگری کم کاری تیرویید نظارت دارد. ک/1 7186/626/659 شماره 263 ساعت 14:17 تمام
۰ نفر