۱۵ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 7191953
T T
۰ نفر
ورود مسافران از گمرک آستارا 99 درصد افزایش یافت ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/15 اقتصاد.گمرک.ورود مسافران.آستارا آستارا ـ مدیرکل گمرک شهرستان آستارا اعلام کرد: طی 9 ماهه امسال ورود مسافران و اتباع خارجی از گمرک آستارا نسبت به مدت مشابه سال قبل 99 درصد افزایش یافته است.
سعید حاج فیروزآبادی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: دراین مدت 357 هزار و 319 نفر مسافر و اتباع خارجی از طریق مرز زمینی و گمرک آستارا وارد کشورمان شده اند.
وی اظهار داشت: اتباع جمهوری آذربایجان و نیز ساکنان جمهوری مسلمان نشین و خودمختار داغستان روسیه بیشترین تعداد اتباع خارجی سفرکننده به ایران از طریق مرز آستارا هستند.
وی علت افزایش تردد مسافران را لغو روادید برای اتباع آذری توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: این امر عواید اقتصادی زیادی برای کشور ما داشته و موجب رونق تجارت در شهرستان آستارا و برخی شهرهای همجوار شده است.
وی همچنین با اشاره به خروج تعداد 349 هزار و 614 نفر مسافر خارجی از طریق مرز زمینی و گمرک آستارا طی 9 ماهه امسال بیان کرد: تردد این تعداد مسافر خارجی 90 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
حاج فیروزآبادی با اشاره به تاثیر مثبت لغو روادید برای اتباع جمهوری آذربایجان در افزایش صادرات چمدانی از مرز آستارا، میزان صادرات چمدانی گمرک آستارا در 9 ماهه امسال را 23 هزار تن و به ارزش 28 میلیون دلار اعلام کرد.
وی اظهار داشت: این مقدار صادرات چمدانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 77 و 31 درصد رشد داشته است.
وی اضافه کرد: صادرات چمدانی این مبدا گمرکی اغلب توسط مرزنشینان شهرهای آستارا و لنکران جمهوری آذربایجان انجام شده است.
مدیرکل گمرک آستارا افزود: طی 10 سال گذشته گمرک مرزی آستارا از نظر تجارت و صادرات چمدانی رتبه نخست را در کشور کسب کرده است.
گمرک آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت ، تعاونی مرزنشینان ، ترانزیت داخلی و خارجی ، کارنه تیر بین المللی ، مبدا و مقصد کارنه تیر ، کاپوتاژ ، امور مسافری ، مرجوعی ، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.
این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.
شهرستان بندری آستارا با 80 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود. ک/3 535/516/508 شماره 166 ساعت 15:28 تمام
۰ نفر