۱۰ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7135761
T T
۰ نفر

سرای قاجاری دلگشا به طور کامل تخریب شد

۱۰ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7135761
سرای قاجاری دلگشا به طور کامل تخریب شد ......................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 1390/07/10 اجتماعی.تخریب بنای تاریخی.سرای دلگشا.بافت قدیمی تهران تهران-با شدت گرفتن موج تخریب بناهای ملی و تاریخی،بخش های باقی مانده از سرای تاریخی دلگشا واقع در بافت قدیمی بازار تهران به طور کامل تخریب شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آذرماه گذشته همزمان با خروج این بنای تاریخی از ثبت در آثار ملی، مالک به سرعت عملیات گودبرداری را شروع کرد، همان زمان اقدامات بسیاری برای صدور حکم جلوگیری از تخریب صورت گرفت اما تا این حکم صادر شود ، تمام بخش های آن به جز ساختمان مرکزی زیر چنگال لودرها از بین رفت.
مسوولان میراث فرهنگی تهران آن زمان گفتند که ساختمان مرکزی باقیمانده، بخش اصلی این بنا است و بر لزوم مرمت و بازسازی آن تاکید کردند، اما اواخر فروردین ماه امسال شهروندانی که در بازار تهران و بافت قدیمی آن تردد می کردند ، مشاهده کردند که ورودی سرای دلگشا با بلوک های سیمانی از دیده ها پنهان شده است و سپس هفته گذشته تمام بنا به وسیله پارچه آبی رنگ پوشانده شد .
همچنین روز شنبه پنجره های این سرا به همراه سایر قسمت های آن به طور کامل تخریب شد تا در آینده نزدیک یک مجتمع تجاری به جای عمارت قاجاری، مهمان ناخوانده ای برای بافت تاریخی و فرهنگی تهران باشد.
قدمت سرای دلگشا به یکصد و سی سال پیش و دوره قاجار می رسید. این بنا در جنوب خیابان پانزده خرداد بعد از چهارراه گلوبندک روبروی میدان ارگ واقع شده، این اثر در چهاردهم آبان 1386 با شماره? ثبت 19848 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید اما مالک با هدف تخریب بنا و ساخت مجتمع تجاری پس از مخالفت میراث فرهنگی و شهرداری منطقه 12، به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و در نهایت سال گذشته با حکم دیوان عدالت اداری این اثر از ثبت آثار ملی خارج شد. تهرام/الف.م/1666
۰ نفر