۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 7109152
T T
۰ نفر
عشایر زودتر از موعد تقویم کوچ ، وارد مراتع ییلاقی سمیرم شدند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/18 اقتصاد.کوچ عشایر.سمیرم اصفهان - شهرستان سمیرم بعنوان بزرگترین منطقه ییلاقی کشور زودتر از موعد مقرر در تقویم کوچ، پذیرای عشایری است که از استان های جنوبی و گرمسیر وارد این شهرستان شده اند.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، ورود عشایر به سمیرم درحالی است که به گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان زمان قانونی ورود عشایر و شکستن قرق به سمیرم 25 اردیبهشت ماه است و این ورود زود هنگام دام های عشایر، باعث تخریب جبران ناپذیر مراتع این منطقه می شود.
'علی حسین بهرامیان ' با بیان اینکه تعداد زیادی از جمعیت عشایری، یک هفته زودتر از موعد قانونی شکسته شدن قرق وارد مرزهای شهرستان سمیرم شده اند ، افزود: مراتع هنوز آمادگی چرای دام را ندارند.
وی خاطر نشان کرد: ثمردهی بذرهای مرتعی و گیاهی هنوز کامل نشده، رطوبت مراتع به حداقل نرسیده و دمای هوا نیز تا حدود زیادی سرد است.
وی با بیان اینکه تولید علوفه در عرصه های طبیعی در سال گذشته 120 کیلوگرم در هکتار بود، ادامه داد: امسال این میزان به نصف یعنی 60 کیلوگرم در هکتار کاهش یافته است.
بهرامیان توضیح داد: این کاهش 50 درصدی تولید علوفه مرتعی، باعث کاهش زمان چرا به دلیل کمبود علوفه و در نتیجه کوچ عشایر به دیگر مناطق یا مناطق گرمسیری خواهد شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم خاطر نشان کرد: شش پاسگاه سیار و ثابت حفاظت از منابع طبیعی از 20 روز قبل تا زمان حاضر در مرزهای قرق شهرستان مستقر بوده است.
به گفته وی، مسوولان منابع طبیعی استان فارس و شهرستان آباده در ورود زودهنگام عشایر به منطقه سمیرم و جلوگیری از خروج عشایر از حوزه آن استان کوتاهی کرده اند.
وی با بیان اینکه همه حجم کاری مواجهه با این تعداد از عشایر با افزون بر 800 هزار دام بعهده اداره منابع طبیعی سمیرم است، افزود: کم کاری مسوولان استان فارس باعث شد عشایر، مسیر چهار روزه را در سه ساعت پیموده و به منطقه سمیرم وارد شوند.
بهرامیان گفت: منابع طبیعی سمیرم، موانع ورود عشایر را برداشته است تا عشایری که قصد حرکت به مراتع دیگر شهرستان ها همچون دهاقان و شهرضا را دارند بتوانند دام هایشان را به آن مناطق حرکت دهند.
یکی از عشایر ایل قشقایی که در مسیر کوچ به همراه گله گوسفندان از حاشیه جاده سمیرم - یاسوج عبور می کرد، نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در طول مسیر شرایط بسیار سخت را سپری کرده ایم.
'خداکرم طیبی ' با اشاره به اینکه در گذشته عشایر در مسیر کوچ براحتی توقف و استراحت می کردند، اضافه کرد: مسوولان هیچ توجهی در به این موضوع ندارند و هرسال شاهد سخت تر شدن مسیر کوچ و خستگی بیشتر هستیم.
وی گفت: هر جا که قصد استراحت داشتیم با ماموران اداره منابع طبیعی یا مدعیان مالکیت اراضی مواجه شدیم، در حالی که در گذشته کوچ در شرایط مساعدتری صورت می گرفت.
وی اضافه کرد: پیش از این بعد از شش ساعت حرکت 12 تا 24 ساعت استراحت می کردیم در حالی که با مشکلات پیش آمده از صبح تا عصر گوسفندان را حرکت داده ایم و خستگی امانمان را بریده است.
رییس اداره امور عشایر شهرستان سمیرم در این باره به ایرنا گفت: افزون بر 500 خانوار عشایری در سه مرز ورودی این شهرستان مستقر شده اند و به مرور به سمت مراتع خود در سمیرم و شهرستان های شهرضا و دهاقان حرکت می کنند.
'ابوالقاسم هاشمی ' با بیان اینکه ورود زودتر از موعد عشایر مشکلاتی را برای دامداران و کشاورزان محلی و روستاییان ایجاد کرده است، اظهار داشت: مهمترین مشکل عشایر تامین آب برای دامهایشان است.
وی زمان قرق را تمام شده اعلام کرد و گفت: قرق کوچ شکسته شده و عشایر در حال ورود و استقرار درمراتع ییلاقی خود هستند.
به گزارش ایرنا شهرستان سمیرم دارای چهار مرز عشایری شامل قبرکیخا و ' زمان کهریز' از سمت استان فارس و مرز 'خسرو شیرین ' و 'چهارراه ' از سمت استان های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد است و همه ساله افزون بر چهار هزار و 800 خانوار عشایری از این مناطق وارد این منطقه ییلاقی می شوند.
شهرستان سمیرم در 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.
7147/7148/ 607 شماره 129 ساعت 16:41 تمام
۰ نفر