۲۵ اسفند ۱۳۷۳، ۰:۰۱
کد خبر: 7017719
T T
۰ نفر

استقبال اروپائیها از همکاری نفتی با ایران

۲۵ اسفند ۱۳۷۳، ۰:۰۱
کد خبر: 7017719
استقبال اروپائیها از همکاری نفتی با ایران # تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/12/73 وزیر نفت اعلام کرد اروپائیها از همکاری نفتی با ایران استقبال کرده اند و چند روز پیش همزمان با لغو قرارداد شرکت امریکایی کونوکو قرارداد همکاری نفتی یک شرکت المانی با شرکت نفت ایران در زمینه همکاری روی حوزه های نفتی پارس جنوبی و سکوی نفتی ابوذر به امضا رسید.
غلامرضا اقازاده روز پنجشنبه اقدام اخیر امریکا در موردلغو قرارداد کونوکو را اقدامی نسنجیده ، انفعالی و به دور از عرف بین المللی خواند.
وی گفت :" این اقدام امریکائیهاتنها یک صحنه سازی وجوسازی تبلیغاتی بود و هیچ تاثیری در جلوگیری از رشد صنعت نفت ایران ندارد." اقازاده افزود: ایران در حال حاضر دومین صادرکننده و چهارمین تولید کننده نفت در جهان است و تقاضای سرمایه گذاری و کار در ایران بسیار زیاد است .
وی در گفتگویی رادیویی در توضیج چگونگی انعقاد قرارداد شرکت ملی نفت ایران با شرکت کونوکو گفت : ایران طرحهای متعددی را از طریق سیستم پیش فروش محصول به مناقصه بین المللی می گذاردکه یکی از این طرحها " مخزن سیری /ئی و اف / " بود.
وزیر نفت افزود: در مناقصه این طرح شرکت کونوکو که اصل ان امریکایی است در رقابت با دیگر شرکتها توانست موفق شود.
اقازاده گفت :" این قرارداد که امضا شد متوجه شدیم که کلینتون در امریکا جنجالی به راه انداخته که این شرکت نباید ان قرارداد را امضا می کرد." وی افزود: کلینتون دروغ می گوید زیرا شرکت کونوکو از ابتدای موفقیت در مناقصه اعلام کرد که وزارت امورخارجه امریکا در جریان انعقاد این قرارداد هست .
وزیر نفت گفت :" وقتی ریاکاری کلینتون و دولت امریکا برای دنیا اشکار شد کلینتون در یک موضع انفعالی قرار گرفت و برای ایجاد یک جو تبلیغاتی اعلام کرددولت امریکا شرکت کونوکو را از انعقاد با ایران منع می کند.
اقازاده تاکید کرد : ایران هیچ نیازی به این قرارداد ندارد و در دنیامتقاضیان زیادی هستند که می توانند جایگزین شرکت کونوکو شوند.
وی گفت هدف کلینتون از این صحنه سازی کسب موقعیت برتر در انتخابات اتی امریکاست .
وزیر نفت افزود" کلینتون موقعیت خود رادر انتخابات اینده متزلزل می بیند و با این جو سازیها و تبلیغات نادرست می خواهداعتماد از دست رفته خود نزد مردم امریکا را باز یابد که قطعا موفق نخواهد بود.
اقازاده گفت " ایران از لحاظ تکنولوژی و فنی در زمینه صنعت نفت غنی است و نیروهای متخصض و پرتلاش ایرانی تمام صنعت نفت ایران را اداره می کنند.
وی افزود: ما برای استفاده از روشهای بهینه از روش پیش فروش محصول "بای بک " در این قرارداد استفاده کردیم که بسیار روش مفید و موثری است که نه دولت متعهد است و نه بانک مرکزی و طبق یک قرارداد ساده پیمانکاری وقتی که مخزن به تولید نهایی رسید هزینه پیمانکاری ان پرداخت می شود.
۰ نفر