۱۰ اسفند ۱۳۷۳، ۰:۰۱
کد خبر: 7016673
T T
۰ نفر
برنامه پروازهای انتقال حجاج بیت ا... الحرام اعلام شد # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/12/73 برنامه پروازهای انتقال حجاج بیت ا... الحرام توسط هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران از 30 فروردین ماه شروع و در 13 اردیبهشت ماه سال 74 تمام می شود.
مدیرعامل هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران همچنین گفت.. عملیات انتقال حجاج بیت ا... الحرام در سال 74 در مجموع برای 69 هزار نفر از زائرین خانه خدا برنامه ریزی شده است و این شرکت حتی در صورت درخواست جمهوری های اسیای میانه امادگی انتقال زائرین این جمهوریها به حج را نیز دارد.
مهندس حسن شفتی طول عملیات هر مسیر رفت و برگشت را 15 روز و دوره اقامت حجاج در عربستان سعودی در حج سال اینده را 24 روز اعلام کرد و گفت.. برگشت حجاج از 23 اردیبهشت شروع می شود و ششم خرداد ماه خاتمه می یابد.
وی در مورد اعلام امادگی این شرکت برای انتقال زائران خانه خدا از جمهوریهای اسیای میانه اظهار داشت.. برای اینکه اعزام حجاج دیگر کشورها احتیاج به مجوز رسمی از عربستان سعودی دارد ضروری است در صورت نیاز این جمهوریها زودتر درخواست خود را اعلام کنند.
وی گفت.. برای اولین بار در کشور انتقال حجاج بیت ا... الحرام از 13 شهر تهران ، مشهد ، اصفهان ، تبریز ، اهواز ، شیراز ، کرمان ، یزد ، زاهدان ، بندرعباس ، کرمانشاه ، رشت و بوشهر صورت خواهد گرفت.
وی افزود.. در مراسم حج سال اینده هواپیمایی جمهوری اسلامی علاوه بر انجام عملیات عادی خود تعدادی پیش پرواز دارد که از 26 فروردین اغاز می شود.
مدیرعامل هواپیمائی جمهوری اسلامی به تجهیز هواپیماها به دستگاههای سمعی و بصری اشاره کرد و گفت.. برای اشنائی بیشتر حجاج با مناسک حج با همکاری بعثه مقام معظم رهبری ، سازمان حج و زیارت برنامه هایی برای داخل هواپیماها تدارک شده است.
وی گفت.. با توجه به حجم وسیع عملیات جابجایی حجاج و به کارگیری دو فروند هواپیمای جدید در حج سال اینده هیچ کاهشی در پروازهای داخلی و خارجی وجود نخواهد داشت و عملیات حج سال اینده بدون هیچ کمکی از شرکتهای خارجی انجام خواهد شد .
شفتی افزود.. شرکت ایران ایرتور از واحدهای تحت پوشش هما نیز در عملیات سال اینده جابجایی حجاج شرکت خواهد کرد و در طول عملیات حج نظیر سال گذشته پروازهای مستقیم خود را به شهرستانها قطع خواهد کرد.
وی در مورد چگونگی ترتیب مدینه قبل و یا بعد زائران گفت.. حجاج شهرهای اصفهان / تبریز و اهواز مدینه قبل و حجاج شهرهای ، شیراز / کرمان / یزد / زاهدان / بندرعباس / کرمانشاه و بوشهر مدینه بعد و سه شهر تهران / مشهد و رشت مدینه قبل و بعد خواهند بود.
وی افزود.. در دو شهر تهران و مشهد در کل طول عملیات انتقال حجاج بیت ا... الحرام پرواز وجود خواهد داشت اما در شهرهایی نظیر اصفهان / تبریز و اهواز از 30 فروردین شروع و به ترتیب در روزهای ششم ، پنجم و چهارم اردیبهشت خاتمه خواهد یافت.
وی زمان شروع و پایان اعزام زائران دیگر مراکز به حج را بدین شرح اعلام کرد.. تهران و مشهد 30 فروردین شروع و 13 اردیبهشت خاتمه / شیراز از 7 اردیبهشت شروع و 11 اردیبهشت خاتمه / کرمان از 7 اردیبهشت شروع و 11 اردیهشت خاتمه / یزد از 9 اردیبهشت شروع و 12 اردیهشت خاتمه / زاهدان 11 اردیبهشت شروع و 12 همان ماه خاتمه / رشت از 6 اردیبهشت شروع و 8 اردیهشت خاتمه / بندرعباس ، کرمانشاه و بوشهر به ترتیب از روزهای 12 و 8 و 11 اردیبهشت شروع و همان روز خاتمه خواهند یافت.
شفتی گفت.. امسال از هواپیماهای پهن پیکر برای انتقال زائرین استفاده خواهد شد و اقداماتی برای استفاده از این هواپیماها در فرودگاه های کوچک صورت گرفته است.
مدیرعامل هواپیمائی جمهوری اسلامی ضمن تشکر از زحمات بعثه مقام معظم رهبری از همکاری بی دریغ سازمان هواپیمائی کشوری ، حج و زیارت ، سپاه پاسداران ، نیروی انتظامی ، اداره گذرنامه ، گمرک ، اداره سوخت گیری و هواشناسی پیشاپیش سپاسگزاری کرد.
وی در پایان اظهار داشت.. دفتر ارتباطات مردمی هما بطور شبانه روزی با چهار شماره تلفن 6012945 ، 6012946 ، 6031343 و 6031344 اماده پاسخگویی به زائرین و خانواده هایشان خواهد بود.
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد