۱۳ مهر ۱۳۷۳، ۰:۰۱
کد خبر: 7008271
T T
۰ نفر
رئیس صندوق بین المللی پول ...احتمال عقدپیمان در مادرید هنوز وجود دارد # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/7/73 میشل کامدسو/ مدیر عامل صندوق بین المللی پول روز سه شنبه در مادرید اعلام کرد که مذاکرات در مورد افزایش ذخایر جهانی ادامه دارد و احتمال می رود که در روزهای آتی پیمانی در این زمینه امصا شود.
خبرگزاری فرانسه از مادرید صمن اعلام این خبر گزارش داد کامدسو گفت مذاکرات بین کشورهای غنی و فقیر همچنان با روحیه ای بالا و در کنار اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و در پی یک هفته بحث بین دو طرف جریان دارد.
کامدسو برصرورت صدور یا انتشار 36 میلیارد اس دی آر / حق برداشت مخصوص / به ارزش حدود 50 میلیارد دلار برای کلیه اعصای صندوق بین المللی پول تاکید کرد.
لیکن هفت کشور صنعتی غرب موسوم به گروه هفت روز شنبه پیشنهاد انگلیس و امریکا را مبنی بر تخصیص ویژه 16 میلیارد اس دی آر برای اعصای جدید از کشورهای اروپای شرقی و جمهوریهای شوروی سابق راپذیرفتند.
کشورهای رو به رشد پیشنهاد گروه هفت را در اجلاس روز یکشنبه در مادرید رد کردند. این پیشنهاد در مورد ایجاد کمیته موقت صندوق بین المللی پول بود. کامدسو بلافاصله پس از ایراد سخنرانی افتتاحیه خوان کارلوس پادشاه اسپانیا در اجلاس سالانه در مادرید روز سه شنبه گفت که ما نیازی به تشکیل کمیته موقت برای اتخاذ تصمیم در مورد انتشار اس دی آر نداریم .
وی گفت .. هیات اجرایی صندوق بین المللی پول قدرت اتخاذ کلیه تصمیمهای لازم را دارد .
وی اصافه کرد حتی اگر نقش اس دی آر امروزه بحث برانگیز باشد/ جهانی کردن اقتصاد جهانی و سیستمهای مالی مساله داراییهای ذخایر مرکزی منتشره از سوی صندوق بین المللی پول را به مراتب مشکلتر می سازد.
اس دی ار یا سبد ارزهای معتبر از دلار/ ین / مارک/ فرانک و پوند انگلیس تشکیل شده است که در معاملات صندوق بین المللی پول از آن استفاده می شود و به عنوان ارز ذخیره از سوی بانکهای مرکزی جهان به آن نگریسته می شود.
۰ نفر