۴ آبان ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6998717
T T
۰ نفر
شرکت یک کنسرسیوم بزرک ژاپنی در طرح عظیم سد تری جورجز چین # می را برای شرکت در مناقصه سد /تری جورجز / تشکیل داده اند.
به نوشته روزناه وال استریت ژورنال یک کنسرسیوم بزرک ژاپنی برنامه خود را برای فروش تجهیزات واحداث این سد که تصور می رود یکی از بزرگترین سدهای ابی جهان باشد اعلام کرده است .
شرکت هیتاچی گفته است که سرپرستی این کنسرسیوم را که شرکتهای بزرگی چون توشیبا ، میتسوبیشی الکتریک میتسوبیشی هیوی اینداستری در این حضور دارند به عهده خواهد داشت هزینه طرح احداث سد تری جورجز برروی رودخانه یانگتز چین که شامل 26 ژنراتور ابی 700 مگاواتی است حدود 30 میلیارد دلار براورد شده است .
کاخ سفید هفته گذشته از یک ارگان مالی وابسته به دولت خواست که از اعطای وام به شرکتهای امریکایی که قصد مشارکت در طرح عظیم سد تری جورجز را دارند خود داری کند.
رسانه های خبری امریکا در ان زمان اعلام کردند که این اقدام موجب اختلاف در میان اعضای دولت امریکا و مخالفت شدید تعدادی از شرکتهای بزرک این کشور از جمله کاترپیلار و ویث هیدرو شعبه امریکایی شرکت جی ام ویث المان که در پی شرکت در مناقصه بخشهای عمده این طرح بوده اند شده است .
این تصمیم که توسط ساموئل برگر معاون مشاور امنیت ملی دولت کلینتون به بانک صادرات و واردات امریکا ابلاغ شد بیانگر مکل حل نشده ای است که بین مقامهای اقتصادی امریکا که در پی افزایش صادرات و بالا بردن میزان اشتغال از طریق ان هستند و دست اندرکاران امور سیاسی و محیط زیست وجود دارد .
مقامهای کاخ سفید گفته اند که به دلیل مسائل مربوط به محیط زیست و حقوق بشر نگران درگیر شدن شرکتهای امریکایی در این طرح چند میلیارد دلاری هستند .
این اقدام مسئولان بانک صادرات و واردات را باوجود استقلال نسبی برای اعطای وام به شرکتهای امریکایی تحت فشار قرار دادهاست .
شرکتهای امریکایی به دولت کلینتون که بدلیل مسائل سیاسی مانع از شرکت در این پروژه شده است اعتراض کرده اند.
این در شرایطی است که لو یومی رئیس طرح توسعه سد تری جورجز گفته است که این پروژه حتی بدون پرداخت وام توسط امریکا طبق برنامه پیش خواهدرفت
۰ نفر