۲۰ شهریور ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6995651
T T
۰ نفر

سرمایه گذاری انگلیس در بخش معادن طلای تاجیکستان

۲۰ شهریور ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6995651
سرمایه گذاری انگلیس در بخش معادن طلای تاجیکستان # تهران شنود خبرگزاری جمهوی اسلامی 20/6/74 تاجیکستان یکی از جمهوری های اسیانه است که پس از کسب استقلال به دلیل داشتن یک شرکت انگلیسی برای بهره برداری از معادن طلا درجمهوری تاجیکستان اخیرا باامضای قراردادی بادولت ذخایر غنی طلا/ توجه کشورهای خارجی را به خودجلب کرده است و بسیاری شرکت های خارجی در صدد سرمایه گذاری درامر استخراج طلا در این کشور برامده است.
بخش عمده این ذخایر در زرافشان در شمال غرب تاجیکستان قراردارد که هم اکنون یک کارخانه مشترک تاجیکستان انگلیس با نام زرافشان مقدمات بهره برداری از معادن طلای این منطقه را فراهم اورده است.
در ماه ژوئیه سال 1994 قراردادی بین کارخانه طلای تاجیکستان واقع در حومه شهر پنجاگرد و شرکت کامان ولدایند انگلیس به امضا رسید که براساس ان 51 درصد طلای استخراجی ازاین معدن به تاجیکستان و 49 درصد دیگر ان به شرکت انگلیسی تعلق خواهد داشت.
بنابه عقیده کارشناسان منطقه زرافشان ثروتمندترین منطقه دارای ذخایر معدنی در اسیای میانه به شمار می رود و بجز طلا سایر معادن گرانبها نیز دراین سرزمین وجود دارد.
شرکت انگلیسی برای کشف معدن طلا در تاجیکستان و خریداری تجهیزات اکتشافی ان سالانه دومیلیون دلار اختضاض داده است گفته می شود تاکنون در دیگر نقاط منطقه زرافشان سه معدن دیگر طلا کشف شده برنامه استخراج و بهره برداری از این معادن تحت بررسی همه جانبه قرار دارد.
کارشناسان منطقه می گویند کارخانه تصفمیه طلا این موسسه مشترک تاجیکی انگلییس در سال 1997 راه اندازی خواهد شد که بابهره برداری از این واحد رقم استخراج طلا در تاجیکستان سالانه به 12 تن خواهد رسید.
ریچارد ویلگنز/ کارفرمای انگلیسی و رئیس تجارت موسسه مشترک زر افشان اخیرا مصاحبه مطبوعاتی گفته است که تاجیکستان در سه سال اینده می تواند د رکنار 20 کشور عمده تولیدکننده طلا درجهان قراربگیرد.
۰ نفر