۸ شهریور ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6994853
T T
۰ نفر
سازمانهای اقتصادی بنیاد در برنامه اول 496 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده اند # تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی 8/6/74 در طول پنج ساله (68 تا 72)بالغ بر 496 میلیارد ریال در سازمانهای اقتصادی بنیاد برای ایجاد واحدهای جدید و یا توسعه فعالیت واحدهای تحت پوشش سرمایه گذاری شده است.
براساس گزارشی که به مناسبت هفته دولت توسط بنیاد مستضعفان و جانبازان منتشر و در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفت 246 میلیارد ریال از این سرمایه گذاریها در بخش عمران و مسکن ، 140 میلیارد ریال در بخش صنایع ، 49 میلیارد ریال در معادن ، 34 میلیارد ریال در بخش سیاحتی و مراکز تفریحی و 26 میلیارد ریال در بخش کشاورزی انجام شده است.
فعالیتهای اقتصادی بنیاد نیز در طول برنامه اول از رشد قابل توجهی برخوردار بوده به طوری که بودجه این نهاد از 778 میلیارد ریال در سال 68 به 3260 میلیارد ریال در سال 73 رسید.
این افزایش بیانگر روند روبه رشد فعالیتهای اقتصادی در این نهاد می باشد.
این در حالی است که از 80 مورد سرمایه گذاری انجام شده در پنج سال گذشته در سازمان صنایع 21 طرح به بهره برداری رسیده ، 18 طرح در دست اجراست و 15 طرح در دست اجرا(به لحاظ سازماندهی جدید تشکیلاتی )به سایر سازمانهای اقتصادی بنیاد منتقل شد.
همچنین 14 طرح با توجه به سرمایه گذاریهای قابل توجه به خاطر تنگنا های مالی و مشکلات اجرایی متوقف شده و 12 طرح نیز مورد تجدید نظر قرار گرفته است. از مجموع 140 میلیارد ریال سرمایه گذاری سازمان صنایع بنیاد 6/22 میلیارد ریال ان در مناطق محروم کشور بوده است.
براساس این گزارش سهم تولیدات صنایع بنیاد در کل تولیدات کشور به ترتیب اب معدنی 100 درصد ، پاکت گچ و سیمان 3/60 درصد ، نخ نایلون 4/56 درصد ، روکش چوبی 4/47 درصد ، نخ هایبالک 6/42 درصد ، نوشابه 4/40 درصد ، خودکار و ماژیک 34/0 درصد ، پارچه 8/32 درصد ، صندوق نسوز 30 درصد و لاستیک و تیوپ سواری 7/25 درصد می باشد.
ارزش محصولات تولیدی شرکت های سازمان صنایع در پنج سال بالغ بر 2433 میلیارد ریال بوده و معادل 31 میلیون دلار کالا توسط شرکتهای مذکور به خارج از کشور صادر شده است.
همچنین ارزش محصولات تولیدی شرکتهای سازمان معادن و فراورده های نفتی بنیاد در زمینه استخراج و فراوری معادن ، صنایع معدنی و نفتی و شیمیایی در پنج سال 304 میلیارد ریال و میزان صادرات انها 8/28 میلیون دلار بوده است.
معادل 8/49 میلیارد ریال از سرمایه گذاری این سازمان برای اجرای چهار طرح کاشی ساوه ، کائولینیت تاکستان ، گچ افضل اباد بیرجند ، سیلیس و بلور یزد و شش طرح توسعه کاشی صادراتی چینی ایران ، واکس کم روغن بهران ، واحد لوله سازی ایرانیت در اصفهان ، تولید شیشه دارویی شرکت شیشه و گاز و سیلیس ارایش شده شرکت سیلیس البرز در نظر گرفته شده است.
سازمان کشاورزی بنیاد نیز با 70 شرکت فعال در زمینه های زراعی ، باغداری ، دامداری ، مرغداری و صنایع غذایی در پنج سال گذشته نزدیک به 747 هزار تن غلات ، حبوبات ، دانه های روغنی ، بذر و علوفه در 5/24 هزار هکتار اراضی مزروعی و 332 هزار تن سیب ، پسته ، مرکبات و سایر انواع میوه در 5350 هکتار باغ و همچنین 10220 تن گوشت مرغ تولید کرده است.
همچنین در این پنج سال 134 میلیون قطعه جوجه یکروزه ، 34 هزار تن تخم مرغ ، 1805 هزار تن ماهی تن ، 166 هزار تن شیر و 40 هزار تن سایر محصولات لبنی ، 49 هزار تن کنتسانتره ابمیوه ، 27 هزار تن مواد غذایی پروتئینی ، 80 هزار تن انواع بذور بوجاری شده در مجموع به ارزش 401 میلیارد ریال توسط واحدهای این سازمان تولید شده است.
براساس این گزارش سازمان عمران و مسکن بنیاد نیز با 97 شرکت بزرک پیمانکاری ، ساختمانی ، تولیدی و خدماتی در پنج سال گذشته بیش از دو میلیون و 249 هزار مترمربع زیربنا در دست ساختمان داشته اند. متوسط حجم فعالیتهای ساختمان سازی این سازمان از 24 هزار مترمربع در سال 68 به 797 هزار مترمربع در سال 72 افزایش یافت.
این سازمان با انعقاد 79 قرارداد پیمانکاری به کارفرمایی وزارتخانه ها و موسسات دولتی بزرگترین پیمانکار دولت در اجرای پروژه های راهسازی ، بزرگراه ، سد ، ابنیه فنی ، خطوط انتقال گاز ، اب ، شبکه های ابیاری ، بنادر و اسکله به ارزش بالغ بر 515 میلیارد ریال و 7/34 میلیون دلار(در پاکستان )فعالیت داشته است. تعداد این قراردادها از 10 قرارداد پیمانکاری به ارزش 14 میلیارد ریال در سال 68 به 32 قرارداد به ارزش 242 میلیارد ریال در سال 72 افزایش یافته است.
ارزش تولیدات 40 واحد تولیدی مصالح ساختمانی این سازمان بالغ بر 212 میلیارد ریال بود که از 23 میلیارد ریال در سال 68 به 61 میلیارد ریال در سال 72 افزایش یافته است.
سرمایه گذاری سازمان در بخش ساختمان سازی معادل 200 میلیارد ریال و سرمایه گذاری در طرحهای تولیدی و عمرانی معادل 16 میلیارد ریال می باشد.
احداث کارخانه اجر ماسه اهکی هویزه ، اجر سفیددشت شهرکرد ، احداث ازادراه شهید رجایی و کارخانه سیمان ایلام از پروژه های مهم سرمایه گذاری این سازمان به شمار می رود.
همچنین در طول برنامه اول بیش از 18 میلیون نفر از خدمات و امکانات سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد استفاده کرده اند. این سازمان در مدت مذکور بالغ بر 33 میلیون دلار درامد ارزی داشته و برای گسترش دامنه فعالیت خود در جهت توسعه صنعت توریسم ، معادل 4/34 میلیارد ریال سرمایه گذاری نموده است.
سازمان حمل و نقل بنیاد که در سال 70 تاسیس شد با در اختیار داشتن ناوگان حمل و نقل به ویژه در زمینه حمل و نقل دریایی و زمینی با امکانات متنوع در عرصه های تخلیه و بارگیری ، 3/2 میلیون تن کالا از سایر کشورها به بنادر جنوبی حمل و در خصوص تخلیه و بارگیری 5/4 میلیون تن کالا در بنادر کشور به ارائه خدمات جنبی پرداخته است.
در سه سال اخیر نزدیک به چهار میلیون تن کالا توسط حمل و نقل زمینی در داخل کشور جابه جا شده و با توجه به اینکه متوسط نرخ حمل و نقل سازمان در سطح پائین تری از نرخ رایج کشور می باشد ارزش خدمات ارائه شده از سوی این سازمان در طول این مدت بالغ بر 157 میلیارد ریال بوده و حدود 83 میلیون دلار صادرات خدمات داشته اند.
شرکت توسعه و سرمایه گذاری غرب کشور نیز که به منظور توسعه اقتصادی استانهای غرب کشور با 10 میلیارد ریال سرمایه و با مشارکت بنیاد ، وزارت صنایع ، سازمان صنایع ملی و بانک صنعت و معدن تاسیس شده است.
طرحهای تکمیل شده این شرکت شامل کارخانه کفش زریوار کردستان ، کلید و پریز غرب ، اکسیژن باختران و مهاباد ، شیر و لبنیات پاستوریزه سنندج و گچ کردستان است که چهار مورد اول تماما واگذار شده است.
طرحهای در دست تکمیل نیز شامل کارخانه خوراک دام پیرانشهر ، چرم باختر ، اکسیژن هرمزگان ، سنگهای تزئینی و سازه های فلزی ارومیه ، پالایش سقز ایلام ، تولید الکترود قروه ، هتل بین المللی کرمانشاه و مجتمع اداری ، مسکونی و تجاری کرمانشاه می باشد.
۰ نفر