۲۲ فروردین ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6985183
T T
۰ نفر

بخشی از طرح عظیم کشت و صنعت ترکیه راه اندازی شد

۲۲ فروردین ۱۳۷۴، ۰:۰۱
کد خبر: 6985183
بخشی از طرح عظیم کشت و صنعت ترکیه راه اندازی شد # انکارا خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/1/74 تانسو چیللر نخست وزیر ترکیه ظهر امروز/ سه شنبه/ یکی از واحدهای عمده طرح عظیم کشت و صنعت جنوب شرقی ترکیه موسوم به گاپ را راه اندازی کرد.
با راه اندازی یکی از تونل های بزرک ابیاری این طرح که 4/ 26 کیلو متر طول دارد اب رودخانه فرات به دشت بزرک حران در این منطقه منتقل می شود.
تانسو چیللر طی سخنانی در مراسم اغاز بهره برداری از این طرح گفت با اتمام سیستم ابیاری این دشت ترکیه به عنوان دومین تولیدکننده پنبه در جهان در خواهد امد.
وی گفت توام با توسعه کشاورزی در منطقه صنایع نیز در منطقه رشد خواهد کرد و زمینه های اشتغال فراوانی بوجود خواهد امد.
به گفته مسئولین ترکیه در حال حاضر 30 هزار هکتار از دشت حران به سیستم ابیاری مدرن مجهز شده است که طی سال جاری این محدوده ابیاری خواهد شد.
در سال اینده 60 هزار هکتار و در سال های بعد تمامی منطقه حران به سیستم ابیاری مدرن مجهز خواهد شد.
تاکنون 5/37 درصد از پروژه بزرک کشت و صنعت جنوب شرقی ترکیه / گاپ / که 32 میلیارد دلار هزینه ان است به پایان رسیده و هزینه ای برابر 12 میلیارد دلار برای ترکیه در بر داشته است.
قرار است این طرح تا سال 2005 میلادی به پایان برسد.
با اتمام طرح گاپ 7/1 میلیون هکتار زمین قابل ابیاری بوده و امکان اشتغال برای 3/3 میلیون نفر فراهم خواهد امد.
طرح گاپ استان های قاضی انتپ / ادی یامان / شانلی عرفا / دیاربکر / ماردین / سییرت / باتمان و شیرناک را در بر می گیرد.
کل جمعیت این استان ها در حدود 2/5 میلیون نفر می باشد.
هدف از اجرای طرح گاپ تبدیل این منطقه به مرکز صادرات کشاورزی ترکیه است .
در این منطقه کشت سویا / افتابگردان / علوفه / میوه و سبزی تشویق خواهد شد .
صنایع تولید روغن های خوراکی / علوفه دامی / قالیبافی و بافندگی نخی و پشمی / تولید ماکارونی و اردسازی / چرمسازی / صنایع گوشتی / صنایع ساختمانی از جمله صنایعی است که پیش بینی می شود در چارچوب طرح گاپ در منطقه توسعه داده شود.
اجرای این طرح بویژه احداث سدهای بزرک بر روی رودخانه های پر اب فرات ، سیحان و جیحان با توجه به اینکه این رودخانه ها از ترکیه به کشورهای سوریه و عراق نیز جاری می شود به عنوان یک مشکل مهم در روابط انکارا با همسایگان جنوبی خود درامده است.
سوریه و عراق ترکیه را متهم می کنند که با احداث سد بر روی رودخانه های یاد شده از جریان کافی اب به این کشورها جلوگیری می کند.
ترکیه هم اینک در هر ثانیه 500 متر مکعب اب فرات را بسوی سوریه و عراق جاری می کند.
ترکیه که از نظر نعمت اب فراوان یکی از کشورهای پراب منطقه و جهان است در نظر دارد با استفاده بهینه از منابع ابی خود ان را در اینده به کشورهای بی اب منطقه خاورمیانه ازطریق احداث خط لوله های بزرک به فروش برساند.
طرح انتقال اب از طریق خط لوله ای به کشورهای خاورمیانه در زمان تورگوت اوزال رییس جمهور فقید ترکیه مطرح ولی به دلیل بروز بحران خلیج فارس و برخی تحولات از دستور کار کشورها خارج شد.
رژیم صهیونیستی که در یکی از مناطق بی اب جهان قرار دارد در نظر دارد با انعقاد قرارداد صلح با لبنان و سوریه اب خود را از ترکیه و از طریق این کشورها تامین کند 0 رژیم صهیونیستی همچنین طرحی را جهت انتقال اب اشامیدنی رودخانه ماناوگات واقع در جنوب ترکیه از طریق دریای مدیترانه به فلسطین اشغالی مورد بررسی قرار داده است.
57س تمام 36/306
۰ نفر