۱۳ آبان ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6976316
T T
۰ نفر
رییس اموراوپک وزارت نفت:افزایش اخیرقیمت نفت،روند پایداری ندارد # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/8/75 رییس امور اوپک و روابط بین المللی وزارت نفت اعلام کرد: افزایش اخیر قیمتهای نفت در بازار جهانی، نباید روند پایداری تلقی شود.
ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت ) باید در بستر مطمئنی حرکت کنند و روند سه یا چهار سال اخیر قیمت نفت را مبنای محاسبات بودجه ای خود قرار دهند.
محمد علیپور جدی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی روز یکشنبه اظهار داشت: بررسی روند عرضه و تقاضای نفت در سال 1997( 11 دی 75 تا 10 دی 76) نشان می دهد حتی اگر عراق وارد بازار نفت نشود، اوپک برای افزایش سقف تولید نفت، قدرت مانور زیادی نخواهد داشت.
وی گفت: در شرایط کنونی بازار، بهترین تصمیم برای اجلاس آتی وزرای نفت اوپک در وین، حفظ سقف کنونی تولید نفت می باشد.
رییس امور اوپک و روابط بین المللی وزارت نفت اظهار داشت: بر مبنای ارزیابی دبیرخانه اوپک، تقاضا برای نفت کشورهای عضو این سازمان در سال 1997 معادل 1/25 میلیون بشکه در روز خواهد بود. در حالی که نشریات و منابع بین المللی میانگین تولید نفت اوپک در سال جاری را 7/25 میلیون بشکه در روز گزارش نموده اند که از سقف رسمی تولید نفت آن سازمان (03/25 میلیون بشکه در روز) بیشتر است.
وی گفت: ارزیابی دبیرخانه اوپک حاکی است : تقاضای جهانی نفت در سال 1997 به 8/70 میلیون بشکه در روز می رسد که نسبت به سال جاری میلادی 7/1 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت.تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک تقریبا 4/1 میلیون بشکه، تولیدکنندگان عضو اوپک 300 هزار بشکه در روز از تقاضای اضافی نفت در سال آینده را تامین خواهد کرد.
آقای علیپور گفت: تداوم رشد اقتصاد جهانی و به تبع آن رشد تقاضا، وارد نشدن عراق به بازار نفت، تاخیر در عرضه افزایش پیش بینی شده تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک، بروز نشانه هایی از زمستان سرد نیمکره غربی، طوفان خلیج مکزیک، درگیری آمریکا و عراق و همزمان با آن تحولات روسیه از عوامل موثر افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی طی ماههای اخیر بوده است.
وی اظهار داشت: افزایش پیش بینی شده تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک از اواسط ماه نوامبر (اوایل آذر75) شروع می شود. لازم به ذکر است تولید نفت دریای شمال در سال میلادی آینده (11 دی 75 تا 10 دی 76) با افزایش روزانه 350 هزاربشکه به بیش از 6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
وی افزود: در زمستان سرد سال گذشته، تقاضای نفت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (اوای سی دی ) در سه ماهه چهارم سال 1995 و سه ماهه نخست سال 1996(9مهر 74 تا 12فروردین 75) به تنهایی روزانه 300 هزار بشکه افزایش داشت.
رییس امور اوپک و روابط بین المللی وزارت نفت گفت: برای سال آینده میلادی دو برنامه وجود دارد. اگر عراق وارد بازار نفت نشود چنانچه سطح تولید کنونی اوپک به طور متوسط روزانه 700 هزار بشکه استمرار یابد بر حجم ذخیره سازی نفت افزوده می شود و اگر عرضه نفت در این کشور درچارچوب مصوبه های اجرایی سازمان ملل شروع شود، بر حجم ذخیره سازی نفت کشورهای مصرف کننده 4/1 میلیون بشکه در روز افزوده خواهد شد که در مقایسه باسالهای گذشته بسیار قابل توجه بوده و برقیمتها فشار کاهشی بالایی را وارد می سازد.
سطح افزایش ذخیره سازی نفت در کشورهای مصرف کننده در سالهای 1992-95 به طور متوسط حدود 100 تا 300 هزار بشکه در روز بوده است.
علیپور گفت: شرکتهای نفتی کشورهای مصرف کننده نفت تلاش می کنند میزان ذخیره سازی نفت را در حد مورد نیاز و به حداقل نگهدارند. آمار رسمی نشان می دهد که در ماههای اخیر کمبود ذخیره سازی نفت در بخش دولتی وجود نداشته، بلکه این کمبود در ذخیره سازی تجاری است. زمستان سرد سال گذشته نشان داد که محاسبات کشورهای مصرف کننده صحیح نبوده است و نظم ذخیره سازی را برهم زده که نگرانیهایی را به دنبال داشت.
وی گفت: پالایشگران نفت همواره منتظر هستند در مواقع پایین بودن قیمت نفت در بازار به ذخیره سازی بپردازند. در حالی که افزایش قیمتهای آتی از قیمتهای جاری نفت در ماههای اخیر کار را برای آنها دشوار کرده است. این امر موجب شد سیاست ذخیره سازی بخش تجاری با کاستیهایی روبه رو شود و پالایشگران نفت را با مشکل مواجه کرده است. اگر روند قیمت نفت تغییر کند و سیر نزولی آغاز گردد، این نحوه برخورد تغییر خواهد کرد.
علیپور گفت: دامنه تغییرات بهای نفت پس از بحران دوم خلیج فارس ( درسالهای 1992-1995) بین 80/15 تا اندکی بیش از 17 دلار بوده است.
نوسانهای اخیر قیمت نفت بیشتر تحت تاثیر عوامل سیاسی و جوی بوده که تضمینی برای تکرار آن در سال آینده نیست.
وی افزود: اغلب موسسه های پیش بینی کننده قیمتهای نفت، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در سال آینده را 17 تا 19 دلار تخمین می زنند و شرکتهای نفتی ، برنامه هایشان رابر اساس قیمتهای سالهای پیش ، تنظیم کرده اند.
رییس امور اوپک و روابط بین المللی وزارت نفت به سخنان یکی از مسوولان یک شرکت بزرک نفتی در کنفرانس نفت و پول در لندن اشاره کرد و گفت: شرکتهای نفتی که انعطاف پذیر ی بیشتری نسبت به شرکتهای ملی نفت دارند از پذیرش خطر در برآورد قیمتهای بالای نفت برای سال آینده پرهیز می کنند و می گویند: محلی برای این خطاها وجود ندارد.
علیپور در خصوص روند اخیر افزایش قیمتها، اظهار داشت: برای آنکه بتوان روی چنین روندی حساب باز نمود و به عنوان یک روند جدید و پایدار بر آن تکیه کرد، حداقل حدود 9 الی 12 ماه باید بگذرد.
لذا جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای عضو اوپک این مطلب را مد نظر داشته و از بروز مشکلات ناشی از برآوردهای غیرواقعبینانه اجتناب می ورزند.
۰ نفر