۲۳ مهر ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6975175
T T
۰ نفر
واحدهای پتروشیمی بتدریج به مردم واگذار می شود # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/7/75 سهام واحدهای پتروشیمی بتدریج به مردم واگذار خواهد شد که از منافع زیاد آن بهره برند.
این مطلب را مهندس احمد رهگذر/ معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران/ در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.
وی گفت: در چند ماه گذشته بخش عمده ای از سهام کارخانه کربن اهواز، شرکت پتروشیمی آبادان، پتروشیمی پاسارگاد و پتروشیمی فارابی که چهار شرکت بزرک در صنعت پتروشیمی هستند در بورس عرضه شده است. در حال حاضر هر کدام از این واحدها هزاران سهامدار دارند و سود آن بین جمعیت گسترده ای توزیع می شود.
وی افزود: مابقی سهام این واحدها تا پایان سال جاری واگذار خواهد شد.
مهندس رهگذر گفت: در برنامه واگذاری واحدهای پتروشیمی قرار بر این بود که سهام واحدهای پتروشیمی با تولید کمتر از 100 هزار تن به مردم واگذار شود ولی با توفیقی که در این امر حاصل شد سهام واحدهای با تولید 100 هزار تن یا بیش ازآن نیز به مردم واگذار خواهد شد.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به مدیریت خوب واحدهای واگذاری شده، گفت: 30 درصد سهام واحدهای واگذار شده به شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی تعلق دارد و 25 درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درادامه این گفت وگو اظهار داشت : شرکتهای بزرک و شناخته شده در صنعت پتروشیمی ژاپن به صورت سهامی عام هستند و یک روش متداول در این کشور است.
وی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی از درآمد حاصله از سهام واگذار شده، واحدهای بزرک را احداث و به مردم واگذار خواهد کرد و بار دیگر واحد بزرک دیگری را احداث خواهد کرد.
مهندس رهگذر در خصوص فعالیت شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی گفت: شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی که سه سال از تاسیس آن می گذرد، شرکتی خصوصی با مدیریت بخش خصوصی است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران عضوی از هیات مدیره آن است.
وی گفت: این شرکت واحدهای کربن اهواز، پتروشیمی آبادان، پتروشیمی پاسارگاد و پتروشیمی فارابی را از شرکت ملی صنایع پتروشیمی خریداری کرده و همچنین واحدهایی را از صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی خریداری نموده است. شرکت مذکور در حال حاضر مالک 20 کارخانه بزرک است که به نوعی با صنعت پتروشیمی ارتباط دارند.
وی افزود: سرمایه شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی 5/17 میلیاردتومان است که در مقایسه با شرکتهای مشابه رقم قابل توجهی است.
مهندس رهگذر گفت: این شرکت اجرای طرحهای نسبتا بزرک از جمله ایجاد واحدی در مجاورت مجتمع پتروشیمی تبریز برای تولید 50 هزار تن پلاستیک پلی پروپیلن (یکی از پلاستیکهای بسیار مطلوب در بازارایران ) را در دست اقدام دارد.
وی افزود: طرح دیگر در دست احداث این شرکت، کارخانه تولید لوله های گاز با مواد پلیمری یا پلی اتیلن است و همچنین اجرای چندین طرح دیگر را در دست بررسی دارد.
مهندس رهگذرگفت: سرمایه شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی تا پایان سال جاری به 25 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و مجددا حق تقدم این سهام جدید (مربوط به افزایش سرمایه ) عرضه خواهد شد.
وی گفت: باوجود بروز نوسانهای در ارزش سهام شرکت در بورس، توسعه آن روندی خوبی دارد و در آینده نزدیک بزرگترین شرکت بخش خصوصی برای تولید مواد پتروشیمی خواهد شد.
وی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی مواد پایه ای تولید خواهد کرد و تمامی تولیدات پایین دستی آن به مردم عرضه خواهد شد.
مهندس رهگذر در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی به روش بی او تی گفت: صنعت پتروشیمی جزو معدود صنایع کشور است که می تواند از این روش سرمایه گذاری استفاده کند.
وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور ارزیابی و جذب سرمایه گذاری خارجی در نظر دارد وام دریافتی برای سرمایه گذاری را از محل اجرای طرح و فروش محصولات آن بازپرداخت کند.
وی گفت: قراردادهای سرمایه گذاری باید در سه بخش: وام برای سرمایه گذاری، اجرای طرح با بهترین کیفیت و فروش محصول با بهترین قیمت انجام شود.
مهندس رهگذر گفت: تا پایان دومین برنامه توسعه اقتصادی /اجتماعی و فرهنگی و در برنامه 25 ساله کشور اجرای شش طرح بزرک مد نظر می باشد. تا پایان برنامه دوم میزان سرمایه گذاری برای اجرای طرحهای جدید به 2 میلیارددلار و در برنامه 25 ساله به 10 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.
وی گفت: از این شش طرح قرارداد دو طرح منعقد شده و در حال تامین مالی آن هستیم. یکی از این طرحها تبدیل گازهای همراه حوزه نفتی خارک به 600 هزار تن متانول (درسال ) می باشد. این گازها سه سال است که بدون استفاده می سوزد.
وی با اشاره به اینکه 35 درصد این طرح اجرا شده، گفت: 80 درصد متانول تولیدی در خارک صادر می شود که قیمت هر تن آن 200 دلار و سالانه درآمدی بیش از 200 میلیون دلار را به اقتصاد کشورباز می گرداند.
وی افزود: هزینه سرمایه گذاری در این طرح 120 میلیون دلار و 30 میلیارد تومان است و شرکت لورگی آلمان ضمن تامین مجوزنهایی (لایسنس طرح) 40 درصد فعالیتهای این طرح مانند تجهیزات راکتورهای بزرک، کمپرسورها، تجهیزات الکترونیکی کنترل واحد و بعضی از موادشیمیایی و کاتالیستهای ویژه تولید متانول که در داخل کشور تولید نمی شود، را تامین میکند.
وی گفت: طراحی طرح و نیمی از تجهیزات مانند برجها، مخازن و تجهیزات مکانیکی ، نصب و راه اندازی این واحد به طور کامل در داخل کشور انجام می شود.
وی افزود: مشابه این طرح در مالزی و اندونزی با هزینه 350 میلیون دلار در حال انجام است در حالیکه هزینه ارزی پروژه برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی معادل 35 درصد این رقم می باشد.
مهندس رهگذر در خصوص تامین مالی این پروژه گفت: تامین مالی این طرح در چارچوب قراردادهای بزرک بانک مرکزی با بانکهای اروپایی است و شرایط تعیین شده برای وام به صورت وام با بهره کم و مدت بازپرداخت ده سال است که از شرایط وامهای دریافتی در برنامه اول توسعه اقتصادی اجتماعی کشور مطلوب تر است.
معاون وزیر نفت گفت: تولید متانول که مواد اولیه چسب، رنک و بعضی از پلاستیکها است ظرف یک سال و نیم آینده در خارک شروع خواهد شد و با درآمد دو سال آن تمام وام طرح متانول خارک بازپرداخت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: طرح دوم پارازایلین بندر امام است که هنگام افتتاح واحد آروماتیک، کلنک اجرای آن زده خواهد شد.
این طرح تبدیل مخلوط زایلین های موجود به پارازایلین که حلقه بعدی برای تولید الیاف مصنوعی است، می باشد. قرارداد اجرای 50 درصد امور طرح با یک شرکت بلژیکی منعقد شده که شامل تامین تجهیزات عمده و انجام بخشی از فعالیتهای مهندسی می باشد. ارزش این قرارداد 85 میلیون دلار است و در حال تامین مالی آن هستیم.
وی در خصوص برنامه راهبردی 25 ساله شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: تولیدات شرکت در قالب اجرای برنامه از 11 میلیون تن فعلی به 30 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
۰ نفر