۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6965943
T T
۰ نفر
نگاهی به صنعت گاز در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس/قسمت دوم / # ابو ظبی / خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/2/75 در هر حال طرحهای افزایش تولید وصادرات گاز در برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در برنامه های اصلاحات اقتصادی وحرکت به سمت متنوع کردن درامدهای ملی این کشور هاگنجانده شده است وبه همین منظور پروژه های گسترده ای جهت افزایش میزان تولید وصادرات گاز درکشورهای قطر/ عمان امارات وحتی عربستان سعودی در حال حاضر تحت بررسی واجرامی باشد .
پروژه انتقال گاز عمان به هند یکی از این پروژه ها است.
بر اساس موافقتنامه ای که میان سلطان نشین عمان وهند به امضا رسید عمان روزانه 1 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی پس از اغازبهره برداری از پروژه مزبور به هند صادر خواهد کرد .
هزینه این پروژه 3 الی 5 میلیارد دلار براورد شده وانتظار می رود که بهره برداری از ان در سال 1378 اغاز گردد.
بر اساس پژوهش های صورت گرفته احتمال دارد خط لوله این پروژه از دریای عمان تا سواحل شرقی هند کشیده شود .
از دیگر طرحهای گسترده صادرات گاز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می توان به تاسیس کارخانه تصفیه گاز مایع در عمان نیز اشاره کرد .
هزینه این پروژه که در 200 کیلیومتری شرقی مسقط تاسیس می شود بالغ بر 8 میلیارد دلار براورد شده است .
ظرفیت تولید سالانه این پروژه 6/6 میلیون تن بوده وقراراست تا سال 1379 اماده بهره برداری شود.
سلطان نشین عمان همچنین موافقتنامه ای برای صدور 6 میلیون تن گاز مایع در سال به کره جنوبی به امضا رسانده است .
عمان هم اکنون نیز در حال گفتگو با ژاپن /ایتالیا/ چین وتایلند برای صدور گاز مایع به این کشورها می باشد .
به گفته منابع اقتصادی سلطان نشین عمان طرحهای توسعه بهره برداری از گاز طبیعی را در برنامه های دراز مدت خود قرار داده ودر صدد است تا سال 1379 بیش از 10 در صد ازدرامدهای ملی خود را از طریق صادرات گاز تامین کند .
قطر به لحاظ برخورداری از ذخایر انبوه گاز نسبت به اجرای پروژه های تولید وصدور گاز از تحرک بیشتری برخورداراست.
قطر در سال گذشته قرارداد فروش سالانه 4 میلیون گاز مایع به ژاپن را به امضا رساند .
اعتبار این قرارداد 25 سال بوده واجرای ان از سال 1376 اغاز می شود .
قطر همچنین در سال گذشته قراردادی با کره جنوبی جهت صادرات سالانه 4/2 ملیون تن گاز مایع به این کشور به مدت 25 سال که از سال 1378 اغاز می شود منعقد کرد .
قطر هم اکنون در حال مذاکره با کشورهای ترکیه /چین وتایلند جهت صادرات سالانه حدود 5/2 میلیون تن گاز مایع به هر کدام از این کشور ها می باشد .
قابل ذکر است که ذخایر گاز قطر که بالغ بر 7070 میلیارد متر مکعب است 9/14 درصد از ذخایر گاز جهان راتشکیل می دهد .
چاه های گاز منطقه فراخشکی شمال در قطر ازلحاظ خالص بودن وتمرکز در یک منطقه بعنوان بعنوان بزرگترین توده ذخایر گاز دریایی جهان شناخته شده است .
این کشور بعنوان سومین کشور غنی گاز پس از شوروی سابق وجمهوری اسلامی ایران در جهان به حساب می اید .
در اینحال قطر در نظر دارد بخشی از گاز تولیدی خود رابه رژیم صهیونیستی صادر کند .
رژیم صهیونیستی وشرکت آمریکایی انرون کروپ در حاشیه اجلاس اقتصادی خاورمیانه که درمهر سال گذشته در امان پایتخت اردن برگزار شد که موافقتنامه اصولی به امضا رساندند .
بر اساس این توافق رژیم صهیونیستی سالانه 5/2 میلیون تن گاز طبیعی از قطر خریداری خواهد کرد . به موجب توافق دولت قطر با شرکت بین المللی انرون کروپ این شرکت عهده داراستخراج وفروش گاز قطر شده است .
به گفته ژوین سیجف وزیر انرژی اسراییل ارزش خریدهای گاز تل اویو از قطر حدود 2 میلیارد دلار در سال خواهد بود .
در همین حال ربکا مارک رییس ومدیر عامل شرکت آمریکایی انرون کروپ گفت :این شرکت ودولت قطر در خصوص اجرای طرح مشترک گسترش چاه گاز شمال قطر وصدور ان به رژیم صهیونیسنی /اردن وبرخی کشورها به پیش می روند .
به گفته رییس شرکت انرون با راه اندازی وبهره برداری ازچاه گاز شمال در قطر سالانه 5 میلیون تن گاز طبیعی تولید خواهد شد ومایع کردن گاز تولیدی در کارخانه ای در بندر/راس لفان/قطر انجام می گیرد .
وی افزود چنانچه این مقدار گاز در سال تولید شود چاه گاز منطقه شمال قطر تا 200 سال دیگر گاز تولید خواهد کرد .
اجرای تاسیسات این طرح از سال 1376 اغاز می شود وانتظار می رود که در سال 1380 به بهره برداری برسد .
به گفته عبد ا.. بن حمد العطیه وزیر انرژی وصنایع قطر تولید سالانه 5 میلیون تن گاز از چاه شمال در قطرحدود 5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت .
از سوی دیگر طرح سه جانبه قطر/ اردن / اسراییل برای ذخیره سازی گاز قطر در اردن وصدور مازاد ان به کشورهای اروپایی در حال حاضر مد نظر می باشد .
صباح دروزه وزیر انرژی ومعادن اردن در این خصوص می گوید اردن در نظر دارد یک واحد ذخیره سازی گاز برای نگهداری 5/2 میلیون تن گاز وارداتی از قطر در بندر عقبه اردن تاسیس کند.
به گفته دروزه مقادیر مزبور گاز جهت استفاده توسط اردن حکومت خودگردان فلسطینی واسراییل خواهد بود ومازاد بر مصرف ان به اروپا صادر خواهد شد .
ادامه دارد
۰ نفر