۱۲ اسفند ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6962563
T T
۰ نفر

نگاهی به نقش اقتصادی کشت یونجه دراستان همدان

۱۲ اسفند ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6962563
نگاهی به نقش اقتصادی کشت یونجه دراستان همدان # همدان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/12/76 داخلی. اقتصادی. کشاورزی .کشت یونجه.
جمعی از کارشناسان کشاورزی و دامداری می گویند: استان همدان با دارا بودن شرایط آب وهوایی و زمین مناسب یکی ازمناطق مستعدکشور برای کشت وتوسعه یونجه است.
آنان افزودند با بهره گیری اصولی از 56 هزارهکتار زمین زیرکشت یونجه و ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی ،این استان به قطب مهم دامداری و دامپروری صنعتی کشور تبدیل خواهد شد.
به گفته کارشناسان ، سطح زیر کشت یونجه در این استان امسال نسبت به سال قبل دو هزار هکتار افزایش یافت.
مهندس ناصر ساروی رییس سازمان کشاورزی همدان می گوید : در سال جاری حدو د 613 هزار تن یونجه خشک در این استان تولید شده است.
وی افزود: سطح زیر کشت یونجه در این استان امسال نسبت به سال قبل دو هزار هکتار افزایش یافت.
وی گفت : ازاین میزان 400 هزار تن یونجه مازاد بر نیازاستان به ارزش 185 میلیاردریال به دیگر استان های کشور عرضه می شود.
ساروی گفت : بیشترین سطح زیر کشت یونجه این استان مربوط به مناطق کبودراهنک، فامنین، رزن و شراء بوده که میانگین تولید علوفه خشک دراین مناطق 10 الی 12 تن در هکتاراست.
مهندس جمشید امیدی یکی از کارشناسان کشاورزی گفت : با رعایت اصول صحیح کاشت،داشت و برداشت، میزان تولید یونجه در مزارع مستعد این استان تا دو برابر قابل افزایش است بطوریکه برخی از منطقه فامنین در سالهای اخیر در هر هکتار 25 تن محصول تولید شده است.
وی ایجاد واحدهای تولید پودر و پلیت (قطعات فشرده یونجه ) را یکی از راهکارهای استفاده بهینه وتوسعه کشت یونجه دراستان دانست.
به گفته وی ، هم اکنون استان دارای دو کارخانه تولید پودر و پلیت یونجه است درحالی که برای استفاده بهینه ازاین محصول دست کم بایستی 20 کارخانه دیگر درمنطقه ساخته شود.
امیدی در زمینه کیفیت محصول یونجه استان می گوید : یونجه تولیدی این منطقه سرشار از پروتئین و اسیدهای مفید قابل جذب برای دام است.
ابراهیم انصاری رییس روابط عمومی جهاد سازندگی استان گفت : هم اکنون استان دارای دو میلیون یکصد هزار راس گوسفند و بز و 340 هزر راس گاو است که با ذخیره علوفه خشک مازاد بر نیاز ،این استان به مرکز مهم دامپروری کشور تبدیل خواهد شد.
تحقیقات بعمل آمده از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی همدان نشان می دهد نخستین محل تولید یونجه در جهان /روستای مهاجران/ در 20 کیلومتری شمال شرق همدان است و بذر این محصول توسط بازرگانان از طریق جاده ابریشم به سایر نقاط جهان انتقال یافته است.
درگزارش کارشناسان سازمان خواروبار جهانی (فائو) آمده است که یونجه در جهان به /علف مادها/ شهرت دارد و سرزمین مادها امروز به همدان مشهور است.
۰ نفر