۱۳ بهمن ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6960812
T T
۰ نفر
گزارش : تولید کنسانتره مس به یک میلیون تن خواهد رسید # تهران .خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/11/76 وزیر معادن وفلزات می گوید : باتوسعه معادن مس سرچشمه (کرمان ) ، سونگون (اهر ) و میدوک (شهربابک ) در سال 1380 تولید کنسانتره مس به یک میلیون تن و مس تولیدی نیز از مرز 200 هزار تن خواهد گذشت .
هیات وزیران یکشنبه شب باانعقاد قرار دادهای وزارت معادن وفلزات و شرکت های وابسته در زمینه احداث کارخانه تغلیظ مس اهر ، میدوک و توسعه کارخانه تغلیظ مس سرچشمه موافقت کرد .
براساس قراردادهای مذکور تولید مس کشور بادو برابر افزایش به 200 هزار تن در سال خواهد رسید .
هیات وزیران برای اجرای قراردادهای یاد شده 400 میلیون دلار و 1200 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرد که این رقم از طریق صادرات مس تولیدی به دست خواهد امد .
شورای اقتصاد در اسفند ماه سال گذشته با درخواست وزارت معادن وفلزات در زمینه سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع مس ایران از محل منابع داخلی در طرح های مس اهر و میدوک موافقت کرد و مبلغ 2/177 میلیارد ریال برای این منظور اختصاص داد .
از سوی دیگر مدیرکل معادن وفلزات اذربایجان شرقی در اردیبهشت ماه سال جاری اظهار داشت : در سال 76 برای ادامه عملیات اکتشاف و بهره برداری از معدن مس سونگون اهر در اذربایجان شرقی بالغ بر 11 میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافت .
معدن مس سونگون اهر 2 میلیارد تن ذخایر شناخته شده و یک میلیارد تن ذخیره قطعی مس با عیار متوسط هفت دهم درصد دارد که ازبزرگترین معادن مس دنیا به شمار می رود .
قرار داد مرحله اول احداث کارخانه تغلیظ مس اهر با یک شرکت چینی منعقد شده که براساس ان سالانه 170 هزار تن کنسانتره مس از این معدن استحصال می شود .
همچنین قرار داد مرحله دوم بهره برداری مس سونگون اهر در بهمن ماه جاری با یک شرکت سوئدی امضاء شد که در این مرحله کارخانه ذوب نیز احداث خواهد شد .
عملیات اکتشاف معدن مس سونگون اهر سال 1368 اغاز شد و تاپایان سال 1375 بالغ بر 80 میلیارد ریال برای ان سرمایه گذاری شد .
معدن مس سونگون اهر در 47 کیلو متری شمال اهر و در 160 کیلومتری شمال تبریز واقع شده است .
از سوی دیگر تاپایان اذرماه سال جاری 180 میلیارد ریال اعتبار صرف اجرای طرح اماده سازی معادن مس میدوک در شهر بابک کرمان شده است .
این واحد صنعتی پس از راه اندازی قادر است سالانه 150 هزار تن کنسانتره مس باخلوص 30 درصد تولید کند .
از سال 1371 کارباطله برداری از معادن مس میدوک اغازشد و پیش بینی شده است یک سال دیگر کار برداشت باطله انجام شود تا مراحل اولیه بهره برداری از سنک های مس اغاز شود .
این واحد در مرحله اول سالیانه 100 هزار تن سولفورمس تولید می کند و برنامه احداث کارخانه تغلیظ مس طی دو سال اینده با واردات ماشین الات از خارج در نظر گرفته شده است .
مدیر اجرایی شرکت مس میدوک اعتبارات پیش بینی شده برای راه اندازی این مجتمع را 300 میلیارد ریال و 75 میلیون دلار ذکر کرد .
وزیر معادن وفلزات گفت : ایران در زمینه تولید فلز مس دارای مزیت نسبی است و باید تولید مس در کشور به نقطه مطلوبی برسد .
20/ 121 / 121 / 11
۰ نفر