۲۵ آذر ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6957789
T T
۰ نفر
دیدگاه نشریات نفتی انگلیس در مورد تصمیم اخیر اوپک # لندن خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/09/76 نشریات نفتی انگلیس عقیده دارند با تصمیم اخیر اوپک مبنی بر افزایش تولید، قیمت نفت خام کاهش می یابد و قیمت فراورده و نیز اختلاف قیمت میان انواع مختلف نفت افزایش خواهد یافت .
به اعتقاد این کارشناسان وابستگی جهان به ظرفیت اضافی تولید نفت عربستان سعودی نیز تشدید می شود.
به عقیده نشریه نفتی انرژی کامپس چاپ لندن و دیگرنشریات نفتی تصمیم سران اوپک مبنی بر 9/9 درصد افزایش در سقف تولید نفت سازمان و تولید روزانه 5/27 میلیون بشکه موجب کاهش شدید قیمت نفت خام در سال 1998 میلادی خواهد شد.
این نشریه تخمین می زند تولید نفت خام سازمان در سه ماهه نخست سال 1998 میلادی (زمستان ) به 6/28 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که با توجه به اضافه تولید فعلی نیم میلیون بشکه از تولید روزانه کنونی سازمان بیشتر است .
انرژی کامپس می افزاید چنانچه همزمان عراق اجازه یابد نفت صادر کند میزان افزایش در تولید نفت روزانه اوپک به 4/1 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
با این وجود نشریه مذکور عقیده دارد هنوز زود است بتوان در مورد تاثیر منفی افزایش قابل توجه میزان تولید نفت اوپک بر بازار اظهار نظر کرد.
یکی از عوامل موثر رشد سطح جهانی تقاضاست که هنوز ادامه دارد و برای نمونه مقدار تقاضای نفت در کره جنوبی در ماه اکتبر (مهر-ابان ) 6/7 درصد نسبت به یک سال قبل ان افزایش نشان می داد.
این رشد در چین بمراتب سریع تر بود و در تابستان گذشته 15 درصد بالاتر از مقدار یک سال قبل از ان بود.
بنابراین به رغم پیدایش بحران اخیر اسیا، انرژی کامپس عقیده دارد با توجه به تاثیر زیادی که سرمای هوا در زمستان بر میزان جهانی تقاضا برای نفت می تواند داشته باشد، هنوز به سختی می توان در مورد چشم انداز کوتاه مدت بازار نفت ابراز عقیده کرد.
این نشریه می افزاید اما چنانچه بحران مالی ژاپن و کره جنوبی به کشورهای هند و چین سرایت کند، بازار جهانی نفت دچار تزلزل خواهد شد تا جایی که کاهش متوسط رشد اقتصادی سالانه کشورهای در حال توسعه تا سطح چهار درصد موجب 300 هزار بشکه کاهش از تقاضای روزانه جهان برای نفت خواهد شد.
ولی در مجموع این نشریه انتظار دارد روند نزولی اخیر قیمت نفت ادامه یابد.
اما هفته نامه نفتی گلوبال مارکتس چاپ لندن به نقل از منابع آگاه در اوپک نوشته است امکان دارد در صورت تضعیف شدید بازار اعضا واکنش نشان دهند. چرا که در صورت کمبود مشتری باید از میزان تولید کاست.
این نشریه نیز نسبت به چشم انداز بازار نفت نظر خوشبینانه ای ندارد اما در سرمقاله خود پیش بینی کرده است بخش اعظم دگرگونی که در بازار ایجاد خواهد شد به افت قیمت نفت خام مربوط نمی شود.
گلوبال مارکتس عقیده دارد با افزایش سقف تولید نفت اوپک که 600 هزار بشکه بر سطح کنونی تولید نفت خام منطقه خلیج فارس خواهد افزود، اختلاف میان انواع نفت اعم از سبک و سنگین در بازارهای مختلف شرق و غرب افزایش خواهد یافت.
به عقیده این نشریه// خطر وفور عرضه نفت نیست بلکه فشاری است که بر بازار برای تعیین تولیدات مناسب، در زمان و مکان مناسب اعمال خواهد شد//.
گلوبال مارکتس می افزاید در سال 1998 انچه کمبودش حس خواهد شد نفت خام نیست بلکه نفت خام با کیفیت بالاست چنان که به عقیده ان به رغم افت قیمت نفت خام احتمال زیادی دارد قیمت فراورده های نفتی افزایش یابد.
هفته نامه پترولیوم ارگوس چاپ لندن نیز با ابراز نظر منفی در مورد چشم انداز قیمتها در سال 1998 ، کاهش قابل توجه ظرفیت اضافی تولید نفت جهان و خطراتی را که می تواند داشته باشد در سرمقاله خود مورد توجه قرار داده است.
این نشریه می افزاید کشورهای عربستان سعودی ، کویت و امارات که تا یکی دو ماه پیش با رعایت سهمیه اوپک خود 3 میلیون بشکه ظرفیت اضافی تولید نفت در اختیار داشتند در اغاز سال جدید میلادی یکباره یک سوم این ظرفیت اضافه را از دست خواهند داد.
این کاهش به عقیده پترولیوم ارگوس جهان را بیش از حد به صنایع تولید نفت عربستان سعودی وابسته خواهد کرد که شرایط // خطرناکی// ایجاد کرده و حفظ ثبات را بیش از پیش مهم خواهد ساخت.
این نشریه می افزاید اکنون فقط عربستان سعودی و عراق توانایی افزایش در تولید نفت خود را دارند و این در حالی است که عراق به "رفتار اخلال گرانه" معروف است .
۰ نفر