۱۰ آبان ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6955041
T T
۰ نفر
اختلاف آنکارا و مسکو برسرنرخ گاز صادراتی روسیه به ترکیه # آنکارا خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/8/76 روسیه در تعیین نرخ صادرات گاز به ترکیه که قرار است با احداث خط لوله ای از زیر دریای سیاه به ترکیه انتقال یابد ، خواستار رعایت نرخهای رایج بین المللی است .
این درحالیست که مسعود ییلماز نخست وزیر ترکیه اعلام کرده است نرخ این گاز 15 درصد پائین تر از نرخ گازی خواهد بود که ترکیه از طریق بلغارستان وارد می کند.
در همین حال ویکتور کوپتوسکی وابسته بازرگانی سفارت روسیه در آنکارا در گفت وگو با روزنامه اقتصادی "دنیا" چاپ استانبول تاکید کرد : نرخ گاز صادراتی روسیه به ترکیه به طور قطع با درنظر گرفتن قیمت تمام شده آن ونرخ گاز در بازارهای جهانی تعیین خواهد شد.
وی گفت : مذاکرات ترکیه و روسیه در این زمینه ادامه دارد و قرارداد مربوط به صدور سالانه 16 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه در پایان سال جاری میلادی به امضا خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه گاز از طریق خط لوله ای از زیر دریای سیاه به ترکیه منتقل خواهد شد ، گفت : هزینه احداث این خط لوله نیز نقش تعیین کننده ای در نرخ گاز صادراتی روسیه به ترکیه خواهد داشت .
هزینه احداث این خط لوله درحدود 2 میلیارد دلار خواهد بود.
ویکتور کوپتوسکی وابسته بازرگانی سفارت روسیه در آنکارا گفت این طرح نسبت به گاز صادراتی روسیه به ترکیه که از طریق خط لوله ای از بلغارستان به ترکیه منتقل می شود ، امتیازات برتری دارد وبدون عبور از خاک یک کشور ثالث بطور مستقیم به ترکیه منتقل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه صادرات گاز روسیه به ترکیه از سال 1986 میلادی تاکنون در قبال خرید مواد غذایی از این کشور صورت گرفته است، گفت در قرارداد جدید چنین چیزی مطرح نخواهد بود.
براساس توافقات ترکیه و روسیه قرار است خط لوله ای از عمق 2000 متری زیر دریای سیاه از بنادر روسیه تا بندر سامسون ترکیه در این دریا احداث شود.
ترکیه اعلام آمادگی کرده است سالانه 16 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از این طریق از روسیه خریداری کرده و این رقم را تاسال 2010 میلادی به 30 میلیارد مترمکعب افزایش دهد.
بنابراین توافقات طرف روس خط لوله را تا بندر سامسون احداث خواهد کرد.
از سوی دیگری قرار است واردات گاز ترکیه از خط لوله قبلی که از بلغارستان به ترکیه ارتباط دارد از 6 میلیارد مترمکعب در سال به 8 میلیارد مترمکعب در سال افزایش داده شود.
فعالیتها در زمینه افزایش ظرفیت انتقال گاز از این خط لوله نیز ادامه دارد و انتظار می رود از سال آینده به مورد اجرا گذاشته شود.
افزایش واردات گاز ترکیه از روسیه با انتقاد برخی محافل سیاسی واقتصادی در این کشور روبرو شده است.
به ادعای این محافل افزایش واردات گاز ترکیه از روسیه موجب افزایش وابستگی ترکیه به تامین انرژی از یک منبع شده و درصورت بروز مساله ای میان دو کشور می تواند به عنوان ابزار مهمی از طرف روسیه بکار گرفته شود.
۰ نفر