۴ آبان ۱۳۷۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6954568
T T
۰ نفر
تا پایان برنامه دوم 1200 دستگاه شتابنگار زلزله در ایران نصب می شود # تهران .خبرگزاری جمهوری اسلامی 04/08/76 معاون تحقیقاتی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن : بالغ بر 800 دستگاه شتابنگار زلزله تا پایان شهریور سال جاری در سراسر کشور نصب شد و انتظار می رود تا پایان دومین برنامه توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور شمار انها به 1200 دستگاه افزایش یابد .
دکتر علی اکبر رمضانیانپور روز یکشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت : شبکه شتابنگاری ایران از شبکه های کم نظیر در سطح جهان به شمار می رود .
وی افزود : وقوع زلزله های شدید و متوسط در کشور سالانه خسارات جانی و مالی قابل توجهی به دنبال دارد . برای دستیابی به شیوه های صحیح ساختمان- سازی ، بهره برداری از اطلاعات شبکه شتابنگاری ضروری است .
وی افزود : دستگاه های شتابنگار حرکات زمین لرزه را ثبت می کنند و اطلاعات این دستگاه ها در ساخت و ساز ایمن در برابر زلزله در شهرها و روستاها ، نقش بسزایی خواهد داشت .
رمضانیانپور گفت : مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن می تواند سالانه اطلاعات جمع اوری شده از شبکه شتابنگاری را در اختیار مهندسان ساختمان قرار دهد تا در زمینه طراحی مورد توجه قرار گیرد .
وی گفت : باتوجه به اینکه کنترل و شناسایی رفتار سازه های حائز اهمیت مانند سدها ضروری می باشد، استفاده از دستگاه شتابنگار در اینگونه سازه ها الزامی است .
بیش از 50 سد و تعداد زیادی از ساختمان های بلندمرتبه در تهران و مراکز استان های کشور به دستگاه های شتابنگار مجهز هستند .
دکتر رمضانیانپور بابیان اینکه برای خرید دستگاه های شتابنگاربودجه ای از سوی بانک جهانی اختصاص یافت ، گفت : شبکه شتابنگاری کشور با هزینه ای بیش از 2 میلیون دلار و 1270 میلیون ریال راه اندازی و توسعه می یابد .
مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن شبکه شتابنگاری را با مدم و به شیوه نظارت مرکزی اداره می کند .
وی در پایان گفت :شبکه شتابنگاری در سال 1352 راه اندازی شد و تاکنون اطلاعات قابل توجهی از زلزله ها توسط مرکز یادشده جمع اوری و پردازش شده است .
20/120/121/15
۰ نفر