۲۳ دی ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6937163
T T
۰ نفر
ایندیپندنت: طرح پیوستن انگلیس به "یورو" آماده شد # لندن ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/10/77 به نوشته روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس، وزیر اقتصاد این کشور طرح خود را در راستای پیوستن انگلیس به اتحادیه مالی اروپایی در اختیار کمیسیون اروپایی قرار داده است.
ایندیپندنت روز جهارشنبه نوشت این طرح، که یک نسخه آن در اختیار این روزنامه قرار گرفته، هنوز منتشر نشده و بدون سر و صدا به کمیسیون اروپایی ارائه گردیده است.
گوردون براون وزیر اقتصاد انگلیس در گزارشی به کمیسیون اروپایی، جزئیات طرح خود را شرح داده است.
ایندیپندنت به نقل از برخی اعضای دولت میفزاید برنامه براون با این هدف تهیه شده است که به تونی بلر نخست وزیر اجازه بدهد ـ در صورت پیروزی مجدد حزب حاکم کارگر ـ بلافاصله پس از انتخابات سراسرس احتمالا در سال 2001 یک همه پرسی درمورد پیوستن به "یورو" پول واحد اروپایی، برگزار کند.
بر همین اساس انگلیس در ژانویه سال 2002 به اتحادیه مالی اروپایی خواهد پیوست.
این در حالی است که برخی منابع نزدیک به دولت نیز می گوید این احتمال نیز وجود دارد که همه پرسی در مورد "یورو" قبل از انتخابات سراسری انجام شود.
چنین سناریویی در صورتی انجام خواهد شد که "فشارهای جامعه اقتصادی افزایش یابد و روند پیوستن به اتحادیه مالی اروپایی توقف ناپذیر شود.
به نوشته ایندیپندنت، "براون" در گزارش خود به کمیسیون اروپایی خاطر نشان می سازد "دولت در تعقیب سیاستی برای رسیدن به ثبات و تقارب (اقتصادی ) است و به عواملی برای پیوستن انگلیس به پول واحد اروپایی نیاز خواهد بود.
تفاوتهای سنتی میان اقتصاد انگلیس و اقتصادهای اروپایی به تدریج کمتر می شود.
وی تاکید می کند سیاستهای دولت (انگلیس ) باید انعطاف پذیر ی بیشتری را در اقتصاد فراهم آورد و به اطمینان خاطر از حداکثر انتفاع انگلیس از پول واحد اروپایی کمک کند.
وزیر اقتصاد انگلیس در ادامه گزارش خود به کمیسیون اروپایی میفزاید "طرح تغییر ملی" (در جهت آماده سازی برای یورو) که طی آن جزئیات برنامه اقدامات و قدمهای لازم تشریح شده است ـ در اوایل سال جاری ارائه خواهد شد.
انتشار احتمالی آن در ماه ژانویه به علت استعفای پیتر مندلسون ـ از سمت وزارت تجارت و صنعت ـ که یکی از تهیه کنندگان این طرح بوده است، تا ماه آینده به تاخیر خواهد افتاد.
۰ نفر