۱۴ دی ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6936481
T T
۰ نفر

ژاپن از روند تقویت ارزش ین نگران است

۱۴ دی ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6936481
ژاپن از روند تقویت ارزش ین نگران است # توکیو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/10/77 ژاپن از ان رو که تقویت ارزش ین موجب کاهش صادرات و پایین امدن تولید ناخالص داخلی این کشور می شود، اندکی نگران است.
سازمان برنامه ریزی اقتصادی ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد در صورتی که روند افزایش ارزش ین تا اواخر سال جاری میلادی نیز استمرار یابد ،پیش بینی می شود که میزان تولید ناخالص داخلی " جی دی پی " ژاپن 3/ درصد کاهش یابد.
براوردهای رسمی نشان می دهد که طی چهار ماه گذشته حدود 10 درصد به ارزش ارزش ین در برابر دلار آمریکا افزوده شده است.
سازمان برنامه ریزی اقتصادی ژاپن معتقد است اگرچه افزایش ین موجب پایین امدن قیمت کالاهای وارداتی می شود اما از دیگر سو سبب کاهش صادرات نیز خواهد شد.
پایه های اقتصاد ژاپن که در جایگاه دومین قدرت جهان قرار دارد بر روی صادرات استوار است و هر گونه خلل در این زمینه تاثیر زیادی را بر روی اقتصاد کلان کشور خواهد گذاشت.
کارشناسان می گویند دولت در سال گذشته میلادی تصمیم به افزایش رشد اقتصادی کشور تا سطح 3/2 درصد داشت اما به نظر می رسد که افزایش ارزش ین مانع بزرگی در مسیر رسیدن به این هدف ایجاد کرده است.
تازه ترین امار نشان می دهد که هر دلار در بازار ارز توکیو با 28/113 ین مبادله شد که نسبت به روز چهارشنبه به میزان 92/1 ین از ارزش دلار کاسته شده است.
۰ نفر