۱۰ آذر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6934325
T T
۰ نفر

مصرف اب تهران تقریبا معادل 16 استان کشور است

۱۰ آذر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6934325
مصرف اب تهران تقریبا معادل 16 استان کشور است # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 10/9/77 معاون ابرسانی تهران بزرک در شرکت اب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: حدود یک پنجم جمعیت ایران در تهران زندگی می کنند و مصرف سالانه اب تهران معادل 16 استان کوچک کشور است.
مهندس علی قاسمی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: از مجموع 4 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب اب شرب توزیعی در کشور، حدود 900 میلیون مترمکعب در تهران مصرف می شود، در حالیکه استان تهران از یک تا 2 درصد منابع ابی کشور برخوردار است.
وی گفت :با وجود محدودیت منابع اب، عواملی مانند رشد جمعیت، مهاجرت ، توسعه جامعه شهری، افزایش رفاه و بهداشت عمومی ، سبب بالا رفتن مصرف اب در تهران شده اند. به طوری که مصرف اب در تهران از 18 میلیون مترمکعب در سال 1334 شمسی به 877 میلیون مترمکعب در سال گذشته رسید. طبق پیش بینی های انجام شده این رقم در سال جاری به 900 میلیون مترمکعب می رسد.
مهندس قاسمی در ادامه گفت : در صورتی که شتاب و روند کنونی مصرف اب در تهران ادامه یابد ، در سال 1400 مصرف اب ان به سالانه یک میلیارد و 470 میلیون مترمکعب خواهد رسید و تا ان زمان به 600 میلیون مترمکعب منابع اب اضافی نیاز است که باید برای رفع نیاز مصرف کنندگان تامین شود.
معاون ابرسانی تهران بزرک افزود: 40 سال قبل ( سال 1337) سهم سرانه اب در کشور 7100 مترمکعب بود ، اما با رشد جمعیت این رقم بتدریج به 2100 مترمکعب در سال کاهش یافته است. طبق پیش بینی های انجام شده با توجه به رشد جمعیت ، محدودیت منابع ابی کشور و رشد مصرف اب این رقم در 10 سال اینده به 810 مترمکعب در سال خواهد رسید که نگران کننده است.
وی گفت: ظرف 2 ماه اول سال ابی جاری ( مهر و ابان 77 ) میزان ریزش های جوی در حوزه ابی کرج در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به یک ششم کاهش یافت و از 60 میلیمتر به 10 میلیمتر رسید.
مهندس قاسمی در ادامه اظهار داشت : تامین اب تهران از طریق 2 رودخانه عمده حوزه ابی ان شامل کرج و جاجرود صورت می گیرد. آورد رودخانه کرج سالانه 450 میلیون مترمکعب و رودخانه جاجرود 270 میلیون مترمکعب است. سدهای کرج و لتیان نیز با اهداف تامین اب شرب ، کشاورزی و تا حدودی تولید انرژی الکتریکی احداث شدند.
وی افزود: اصولا 60 درصد از ظرفیت این سدها برای تامین اب کشاورزی، 10 تا 15 درصد برای شرب و بقیه برای صنعت منظور شده است. اما در سالهای اخیر با افزایش مصرف اب شرب، نه تنها دستیابی به این اهداف میسر نشد، بلکه در سال 1376 که سال کم ابی بود، بیش از 95 درصد ظرفیت انها برای تامین اب مشترکان تهرانی اختصاص یافت.
معاون ابرسانی تهران بزرک گفت: سد لار نیز در حوزه ابی مازندران قرار دارد که بخشی از اب شرب تهران را تامین می کند ، اما بدلیل فرار اب از پشت این سد، سالانه بیش از 200 میلیون متر مکعب اب در پشت ان ذخیره نمی شود.
مهندس قاسمی افزود: باافزایش جمعیت و بالارفتن میزان مصرف اب در تهران ، منابع ابهای سطحی پاسخگوی نیاز ابی تهران نیست ، از این رو با افزایش برداشت از منابع ابهای زیرزمینی ، این منابع مورد تعرض قرار گرفته است ، در حالی که حداکثر برداشت از منابع ابی زیرزمینی باید 90 روز در سال باشد و این رقم نبایداز 250 میلیون مترمکعب در سال تجاوز کند.
وی میزان برداشت از منابع ابهای زیرزمینی را در سال گذشته حدود 317 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود : از مجموع اب مصرفی در تهران حدود 80 درصد ان به فاضلاب تبدیل می شود و با جذب ان در زمین، منابع اب زیرزمینی الوده می شوند.
وی گفت : منابع ابهای زیرزمینی در تمام جهان ذخیره ای ارزنده و حیاتی برای نسلهای اینده محسوب می شوند و باید حفظ شوند.
وی اظهارداشت: برای جلوگیری از روند نگران کننده مصرف اب در تهران باید مهاجرت به این استان کنترل شود. از سوی دیگر توسعه شهری تهران با هماهنگی و همکاری دستگاه های ذیربط صورت بگیرد. الگوی صحیح مصرف اب (150 لیتر برای هر فرد در شبانه روز ) از سوی مشترکان رعایت شود.
وی افزود: اعمال سیاست های مدیریت مصرف ، تقلیل فشار در شبکه توزیع ، بازنگری در شبکه موجود توزیع اب تهران ، ارتقا سطح اگاهی عمومی ، استفاده از تجهیزات استاندارد ، کاهش هرزروی اب در شبکه ( پرت اب )، تکمیل طرحهای نیمه تمام مانند تصفیه خانه پنجم و اجرای طرح تصفیه خانه ششم در غرب تهران و... می توانند به بهبود وضعیت تامین و توزیع اب در تهران کمک کنند.
20 / 120 / 126 / 15
۰ نفر