۲۴ مهر ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6931181
T T
۰ نفر
ژاپن به زودی کمک به نیروگاه برق کره شمالی را از سر می گیرد # توکیو ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/07/77 وزیر خارجه ژاپن گفت که توکیو احتمالا به زودی کار کمک بـــــرای ساخت دو نیروگاه اتمی اب سبک در کره شمالی را از سر می گیرد.
" ماساهیکو کومورا " روز جمعه افزود که زمان برای این تصمیم گیری چندان دور نخواهد بود.
" نائوتو کان " رهبر قدرتمندترین حزب مخـالف دولت ژاپن نیز هفته گذشته خواهان از سرگیری مشارکت کشورش در ساخت طرح نیروگاههای اب سبک در کـــره شمالی شد.
ژاپن ماه گذشته در اعتراض به آزمایش موشکی کره شمالی تصمـــیم گــرفت کـمک برای ساخت این نیروگاه ها را که قرار است با همکاری آمریکا ، اروپـا و کره جنوبی ساخته شود ، متوقف کند.
آمریکا چهار سال پیش با کره شمالی توافق کرد که نیروگاهی برای پیـونک یانک بسازد که جایگزین نیروگاه با سوخت هسته ای در این کشور شود.
سازمان توسعه انرژی در شبه جزیره کره " کی ایی دی او" در صدد است بـا ساخت این نیروگاه ها ، کره شمالی را از ساخت نیروگاه هایی که برای فراوری سلاح هسته ای نیز ممکن است کاربرد داشته باشد منصرف کند.
کارشناسان هزینه سـاخت این نیروگاه ها را 4 میلیارد و 600 میلیون دلار براورد کرده اند که ژاپن گفته است یک میلیارد دلار ان را تامین خواهد کرد.
۰ نفر