۷ خرداد ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6922174
T T
۰ نفر
ابراز علاقه چهار شرکت خارجی برای انجام پروژه سدسازی درمسجد سلیمان # لندن - خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/03/77 تاکنون چهارشرکت اروپایی نسبت به انجام مرحله دوم پروژه سدسازی در مسجد سلیمان ابراز تمایل کرده اند.
به دنبال دعوت سال گذشته شرکت توسعه منابع اب و نیرو ایران و پس از تاخیری که در اجرای این پروژه بوجود امده بود، چندین شرکت داخلی و خارجی برای شرکت در مناقصه مربوط به انجام این پروژه ابراز علاقه کرده اند.
به نوشته هفته نامه اقتصادی مید چاپ لندن درراس این شرکت هاچهار شرکت اروپایی قرار دارند که نخستین انها شرکت انگلیسی-فرانسوی جی.یی.سی-الستوم است .
هدف این طرح در مسجد سلیمان افزایش 2 هزار مگاوات برق به شبکه سراسری کشور است.
علاوه بر شرکت زیمنس آلمان، شرکت سوئیسی اسیا براون باوری نیز نسبت به انجام این پروژه ابراز علاقه نموده است.
به نوشته مید/ براوون باوری/ در پیشنهاد کتبی خود در مورد این مناقصه متذکر شده است که از توربین های ساخت شرکت سوئیسی " سولتزر" استفاده خواهد کرد.
شرکت اتریشی/ الین یونیون/ نیز در این مناقصه شرکت و اعلام کرده است در صورت برنده شدن این مناقصه یک شرکت ایرانی به نام فاراب ان را همراهی خواهد کرد.
این دو شرکت اکنون در مرحل نخست این پروژه بامجری ان که شرکت صنعتی دایلم از کره جنوبی است ، همکاری می کنند.
مرحله نخست پروژه سدسازی مسجد سلیمان که تا سال گذشته به نام گدر- لندر معروف بود با وام 120 میلیارد ینی (895 میلیون دلار) ژاپن انجام می شود.
ابتدا قرار بود مرحله دوم این پروژه نیز بر پایه وامی که ژاپنی ها قول ان را داده بودند انجام شود اما به دنبال تحریم دولت آمریکا و اعمال فشار ان بر سایر کشورهای غربی، ژاپن از ارائه قسط دوم این وام خودداری کرد.
امااکنون که بدهیهای خارجی ایران تانزدیک به سطح 12 میلیارد دلار پایین امده و دیون معوقه کشور به بانکهای خارجی نیز قسط بندی شده اند ، با کسب اعتبار بیشتر بین المللی ایران قادر است بار دیگر از حمایت بنگاههای بیمه صادراتی کشورهای غربی برخوردار شود.
به نوشته مید سایر شرکتهای خارجی وداخلی تا دو ماه دیگر برای شرکت در این مناقصه فرصت دارند و احتمالا دراواسط تابستان در مورد انتخاب برنده ان شروع به تصمیم گیری خواهند کرد.
۰ نفر