۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6921084
T T
۰ نفر
نقطه نظرات مردم ومسوولان پیرامون وضعیت نان درکشور (قسمت اول ) # تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/02/77 داخلی.اجتماعی.سازمان غله.آردونان تامین نان که یکی ازنیازهای اساسی درچرخه غذایی انسانها است همواره یکی ازمهمترین وظایف دولتها ومسوولان یک جامعه بوده وبه همین دلیل حساسیت وتوجه ویژه دست اندرکاران اداره امورجوامع شهری و روستایی رابه خودجلب کرده است .
مساله نان امروز دیگرتنها جنبه غذایی نداردو مسوولان بادید سیاسی به آن می نگرند و درسیاستگذاری خود همواره برپرداخت یارانه و حمایت ازتامین وعرضه این ماده غذایی جهت پشتیبانی ازاقشار آسیب پذیر جامعه تاکید می کنند.
این موضوع درکشورما نیز ازدیرباز ازموارد اساسی ومهم بوده که ازسوی دولتمردان ومسوولان موردتوجه قرارگرفته است .
گذشته ازجنبه های حکومتی وسیاسی این مساله ، پخت وعرضه نان همواره یکی ازمعیارهای تعیین کننده درمیزان واردات گندم وتامین نان موردنیاز مردم بوده است.
رعایت نشدن اصول ونکات فنی درپخت نان وعرضه نانهای نامرغوب به مردم باعث شده است ، حجم عظیمی از این ماده غذایی ارزشمند دور ریخته شود.
علاوه براین فقدان الگوی مصرف صحیح نان و نظارت ضعیف برعملکردنانواها موجب شده سالانه مقادیر زیادی گندم وارد کشور شود .
کارشناسان اموراجتماعی ، عدم اعمال نظارت کافی درکیفیت پخت وعرضه نان رابه منزله نادیده گرفتن بخشی ازحقوق مردم و خسارت عمومی تلقی می کنند.
در خصوص مشکلات پخت نان وفرهنک مصرف آن ونیز راههای نظارت برکاهش ضایعات این ماده غذایی ارزشمند ، خبرنگارخبرگزاری جمهوری اسلامی درگزارشی نظرات مردم ، مسوولان ونانوایان را جویا شده است .
دراین گزارش راههای استفاده مطلوب ازنان ، مقابله با اسراف آن وهمچنین بهینه شدن صنعت نان درکشور بررسی شده است .
جمعی از شهروندان تهرانی درگفتگو با خبرنگار ما، اظهارات برخی از مسوولان مبنی بر حیف ومیل نان ازسوی مردم را نادرست عنوان کردند.
آقای حسینی که معلم است ، می گوید: نظارت ضعیف ازسوی شورای آردو نان و یاارگانهای نظارتی دیگر از جمله سازمان تعزیرات حکومتی باعث شده است تا نانوایان به جای دقت درکیفیت پخت نان وعرضه مطلوب ان ،ازاین شغل حساس سودجویی می کنند.
وی معتقداست برخی از نانوایان آردهای تحویلی از شورای آرد ونان برای پخت نان را شبانه به صورت غیرقانونی (قاچاق ) باقیمت های گزاف به فروش می رسانند .
محمد صولتی یک شهروند دیگر تهرانی می گوید : قیمت نان با توجه به کیفیت عرضه آن بالاست و دراین زمینه دولت باید کاری بکند که قدرت خرید "قوت لایموت " از اقشار مستضعف جامعه سلب نشود.
وی می افزاید : برخی از نانوایان برای پخت نان ازمقدارزیادی جوش شیرین و بیکینک پودر که ترکیبات شیمایی دارد استفاده می کنند که موجب بروز بیماریهای گوارشی درانسان می شود ، وبدین وسیله سلامت مردم را درمعرض خطر قرار می دهند.
ازسوی دیگر نانوایان نیز از نامرغوب بودن آرد و کم وزن بودن چانه های خمیر که از سوی شورای آردونان تعیین شده است به عنوان معضل و مشکل این صنف نام می برند.
برخی از نانوایان وکارگران نانوایی نیز بکارنگرفتن نیروی کار ماهر و دستمزد پائین نانواها وکارگران این صنف را دلیل پایین بودن کیفیت پخت نان درنانوایی ها می دانند.
یک نانوا دراین خصوص می گوید : قیمت نان درحدی نیست که نانوایان سود متعارفی داشته باشند.
پنجعلی حسنلو که صاحب نانوایی بربری در منطقه امامزاده حسن تهران است می افزاید : اگر قیمت نان افزایش یابدوبه میزان متعادل ومطلوبی برسد نان مرغوب به مشتریان عرضه می شود.
وی درموردبهداشت پخت نان خاطرنشان می کند: تمامی کارگران نانوایی دارای کارت بهداشت هستند و معمولا از بکارگیری کارگران بدون کارت بهداشت پرهیز می شود .
آقای حسنلو پیشنهاد تاسیس دبیرستان غله را درکشور گامی مهم درارتقای سطح کیفی وعرضه نان عنوان کرد اما گفت : بیشتر نانوایان و کارگران این صنف بی سواد هستند و از شرایط لازم برای ورودبه این دبیرستان برخوردار نیستند.
اسدالله کاظمی یکی دیگر از نانوایان در شهرک اکباتان درخصوص پیشنهاد احداث نانوایی های کارگاهی وفانتزی اظهارداشت : دولت باید شرایط احداث انواع نانوایی ها را در کشور فراهم کند تامردم بتوانند باتوجه به سلیقه وذائقه خود نان موردنیاز خودرا انتخاب کنند.
وی بااشاره به تجربه خوددرنانوایی گفت : مردم نان سنتی رابه دیگر نان ها ترجیح می دهند.
این نانوا افزود: به جای برچیدن نانوایی های سنتی ازشهرهای بزرک ، لازم است برای افزایش مرغوبیت نان تلاش شود.
وی گرانی قیمت کیسه های خالی آرد را یکی از مشکلات نانواها نام بردوگفت : هرکیسه خالی آرد برای نانوایان 600 ریال حساب می شود درحالی که نانوایان این کیسه ها راپس ازمصرف به مبلغ 200 ریال به دوره گردها می فروشند وهرماه حدود 130 هزارریال ازاین بابت متضرر می شوند.
کاظمی افزود: وزن هرکیسه آرد تحویلی 40 کیلوگرم حساب می شود درصورتی که وزن آن به هنگام پخت ، 36 الی 38 کیلوگرم است وازاین بابت نیزنانوایان خسارت می بینند ولی تاکنون هیچ اقدام اساسی برای حل این مشکل انجام نشده است .
وی تاکید کرد : مساله احداث نانوایی های کارگاهی وبرچیده شدن نانوایی سنتی به بیکاری خیلی از کارکنان نانوایی ها می انجامد و این مساله اگر بدون برنامه ریزی لازم ادامه یابد ، بدون شک قشر نانوا درآینده با معضل بیکاری مواجه خواهندشد.
پایان قسمت اول - ادامه دارد- 30/140/142/11
۰ نفر