۹ اردیبهشت ۱۳۷۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6920334
T T
۰ نفر
یک کارشناس روس : آمریکا از راه ایجاد بحران در سیای مرکزی و قفقاز اهداف خود را می جوید # الماتی - خبرگزاری جمهوری اسلامی 09/02/77 یک کارشناس سیاسی روسیه گفت : آمریکا به خوبی می داند نفت خزرارزش صدور ندارد و ازاین رو با ایجاد بحرانهای سیاسی و نظامی درمنطقه درپی ان است تا حضور خود را درمنطقه توسعه دهد.
به نوشته هفته نامه پانوراما چاپ آلماتی " یوری بیالی " کارشناس صاحب نام روس و معاون بنیاد بین المللی "مرکز- ازمایشهای خلاقه " در مسکو گفت : استخراج و انتقال نفت خزربه دلیل هزینه بالای ان اقتصادی نیست و شرکتهای نفتی آمریکایی که بزرگترین سرمایه گذار درصنعت نفت گاز منطقه هستند نه می توانند قراردادهای موجود را تغییر دهند و نه اینکه قادرند سقف تولید راافزایش بدهند.
به گفته وی هرتن از نفت خزر باید 90 تا100 دلار فروخته شود تاهزینه های خود را جبران کند حال انکه بهای کنونی نفت بسیار پایین تر از این رقم است و امیدی نیز به افزایش ان نمی رود.
وی گفت : برای آمریکا اینک بهترین راه ایجاد بحرانهای منطقه ای مانند قره باغ ، تحرکات ترکیه در کردستان عراق ، ادامه درگیریها درافغانستان ، بحران در چچن و ادامه فشارهای تبلیغاتی علیه ایران است تا به این وسیله شرایط را به سود خود تغییر دهد.
کارشناس روس تاکید کرد که اصلی ترین هدف آمریکا دراسیای مرکزی و قفقاز درحال حاضر سلطه سیاسی و اقتصادی خود و دور کردن کشورهای منطقه از روسیه است.
۰ نفر