۱۴ بهمن ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6915128
T T
۰ نفر
تلاش دولت آمریکا برای جلوگیری از ادغام دو شرکت بزرک نفتی # نیویورک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/11/78 دولت آمریکا تلاش می کند از ادغام دو شرکت بزرک نفتی این کشور جلوگیری کند .
روزنامه "نیویورک تایمز: نوشت: کمیسیون تجارت دولت فدرال روز چهارشنبه با سه رای منفی در مقابل دو رای مثبت خواستار جلوگیری از ادغام دو شرکت نفتی " بی پی آموکو " و " آتلانتیک ریچفیلد " شد .
شرکت "بی پی آموکو" یک پیشنهاد 30 میلیارد دلاری برای خرید "آتلانتیک ریچفیلد" ارائه کرده است .
کمیسیون تجارت دولت آمریکا معتقد است این ادغام بشدت ضد رقابت است و ممکن است به بالا رفتن شدید قیمت نفت خام برای پالایشگاه های کالیفرنیا و دیگر ایالت های غرب آمریکا منجر شود .
به نوشته "نیویورک تایمز" این دو شرکت حدود 70 درصد تولید نفت مناطق شمالی آلاسکا را که بخش اعظم آن راهی غرب آمریکا می شود کنترل می کنند.
سال گذشته این دو شرکت با مقام های دولت محلی آلاسکا به توافق رسیدند تا میزان کنترل خود را بر نفت این ایالت به 55 درصد کاهش دهند .
رای کمیسیون تجارت به دولت مرکزی آمریکا این اجازه را می دهد با روش های قانونی به مقابله با ادغام دو شرکت مذکور بپردازد .
بعد از اقدام کمیسیون تجارت برای جلوگیری از خرید شرکت "ماراتون اویل" توسط شرکت "موبیل" در اوایل دهه 1980، این اولین باری است که این کمیسیون رای بر مخالفت با ادغام دو شرکت می دهد .
"ریچارد پارکر" رئیس دفتر رقابت در کمیسیون تجارت گفت: این معامله با ایجاد خطر عمده ای در مورد بالا رفتن قیمت نفت خام در ایالت های غرب آمریکا نیروهای بازار را تضعیف کرده و به رقابت صدمه می زند .
مدیران دو شرکت نفتی مذکور استدلال اعضای کمیسیون تجارت را رد کرده، گفتند قیمت نفت در ایالت های غربی آمریکا فقط با تولید نفت آلاسکا تعیین نمی شود بلکه به بازار جهانی نفت نیز وابسته است .
این پرونده اکنون در دادگاه فدرال شعبه سانفرانسیسکو مطرح خواهد شد و وکلای شرکت ها و مقام های دولت فدرال و چند ایالت غرب آمریکا مدارک خود را در این زمینه که آیاادغام دو شرکت نقض قانون ضد "تراست" است یا خیر به دادگاه ارائه می کنند.
۰ نفر