۲۰ آبان ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6909702
T T
۰ نفر
سطح زیر کشت میگو در خوزستان دو برابر افزایش یافت # اهواز ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/8/78 داخلی. اقتصادی. شیلات. میگو.
مسوول اداره میگو شیلات خوزستان گفت: سطح زیرکشت میگو دراین استان نسبت به پارسال دو برابر افزایش نشان می دهد.
شهرام شکیبا زاده پنجشنبه درگفت وگو باخبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: سطح مزارع پرورش میگو درخوزستان از260 هکتار درپارسال به بیش از 525هکتار در قالب 56 مرکز پرورشی افزایش یافته است.
وی گفت: با توجه به فراهم بودن زمینه مناسب با برنامه های زمان بندی شده در نظر است این میزان تا سال آینده به حدود یکهزار هکتار افزایش یابد.
وی اضافه کرد: امسال امکانات لازم برای افزایش سطح زیرکشت مزارع پرورش میگو تا سقف 700 تا 750 هکتار فراهم شده بود اما به دلیل کمبود بچه میگو این امر تحقق نپذیرفت.
به گفته وی، هم اینک بچه میگوی مورد نیاز منطقه عمدتا از استان هرمزگان تامین می شود که با راه اندازی مزارع تکثیردر استان این مشکل حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه هر کیلوگرم میگو درجه یک اکنون حدود شش تاهشت دلارارزش دارد،با سودآور خواندن صنعت پرورش میگو، آن را جایگزین مناسبی برای تامین بخشی از ارز ناشی از صادرات نفت دانست.
شکیبا زاده اظهار داشت: سالیانه به طور متوسط از هر هکتار مزرعه پرورش میگو می توان سه تن استحصال کرد که میزان متوسط تولید پارسال دراین استان ازهر هکتار یکهزار و350 کیلوگرم بوده است.
وی گفت: برای تسهیل درامر صادرات، در بخش چوئبده آبادان اقدام به ساخت سه کارگاه عمل آوری میگو و کارخانه یخسازی، گمرک، بانک و بندر صیادی شده است.
وی پیش بینی کرد: که تاپایان برداشت فصل جاری (اواخر آبان ) باتولید حدود 500 تن میگو به ارزش 5/3 میلیون دلار از این مراکز عمل آوری، بسته بندی و آماده صادرات شود.
به گفته این مسوول، فعالیت های پرورش میگو استان تاکنون برای قریب 700 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.
شکیبازاده افزود:امسال از محل اعتبارات بازسازی 13 میلیارد و 700 میلیون ریال صرف توسعه امور زیربنایی توسعه پرورش میگو خوزستان می شود.
وی اضافه کرد: از 10 مرکز تکثیر میگو پیش بینی شده در فصل آینده تکثیر ( فروردین تا پایان خرداد)، شش مرکز در استان فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
وی گفت: هرمرکز باظرفیت اسمی 20 میلیون قطعه بچه میگو درزمینی به مساحت چهار هکتار، یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال هزینه در برخواهد داشت.
۰ نفر