۲۳ مرداد ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6903800
T T
۰ نفر
یک نشریه آذری : نیروهای مخالف مانع تحقق احداث خط لوله خزر هستند # باکو ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/5/78 روزنامه " آزادلیق " چاپ باکو روز جمعه نوشت ، با وجود حمایت های آمریکا و آذربایجان از احداث خط لوله باکو - جیهان ، نیروهای مخالف در تلاش اند مانع از تحقق ان شوند.
این روزنامه نوشت ، هر روز اظهارات جدید و مختلفی در این زمینــه بیان می شود و این امر نشان دهنده آن است که نیروهای مخالف این طـــرح نسبت به گذشته فعال تر شده اند.
به نوشته این روزنامه ، در این میان شرکت " بریتیش پترولیوم " که سهم زیادی در قراردادهای نفتی با جمهوری آذربایجان دارد، جزو مخالفان این طرح است.
" آزادلیق " تصریح کرد : این شرکت انگلیسی با اولویت دادن به مسیرهـای دیگر نظیر " باکو - سوپسا " و " باکو - بالکان " سعی دارد مسیر " باکـو - جیهان " را از میدان رقابت خارج سازد.
این روزنامه افزود ، انگلیسی ها مسیر دیگری را نیز مد نظر دارند که نیازی به عبور از ترکیه ندارد و دراین میان صحبت از مسیر جدید " ترانس بالکان " است که کشورهای زیادی از جمله آمریکا از آن حمایت می کنند .
" آزادلیق " تاکید کرد آمریکائی ها حتی برای همین منظور و بــرای تهیه مقدمات فنی عملی شدن آن مبلغ 588 هزار دلار اعتبار اختصاص داده اند.
این روزنامه نوشت ، " بریتیش پترولیوم " هم زمان با منابع نفتی جمهوری آذربایجان چشم به ذخایر هنگفت ایران نیز دارد . این شرکت که قبــلا فعالیت خود را از ایران شروع کرده، باردیگر آمادگی خود را برای مشارکت در طرحهای نفتی این کشور اعلام کرده است.
این روزنامه به نقل از کارشناسان نفتی افزود ، این احتمال نیز وجود دارد که در آینده انتقال نفت دریای خزر از مسیر ایران در مذاکرات گنجانده شود.
" آزادلیق " نوشت : سیاستمداران ترکیه انتخاب مسیر برای انتقــال نفت را یک مساله داخلی آذربایجان می دانند و در عین حال معتقدند اگر طــرح خط لوله " باکو - جیهان " عملی نشود، آنها در سایر طرحهای نفتی در دریای خزر مشارکت نخواهند کرد.
این روزنامه افزود ، در صورت عملی نشدن خط لوله " باکو - جیهان " انتظار می رود جمهوری آذربایجان در اینده بازار فروش گاز استخراجی از حوزه " شاه دنیز " به ترکیه را از دست بدهد.
۰ نفر